Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Carme Bové i Romeu
Carme Bové i Romeu
Responsable d'ensenyament al Consorci per a la Normalització Lingüística

Sóc filòloga catalana,  màster en lingüística aplicada. M’interessa molt el com ensenyar i com aprendre llengua. Formar part de la tribu del Consorci per a la Normalització Lingüística representa una bona part del meu PLE. La consultoria de l’assignatura Adquisició i aprenentatge de la llengua catalana a la UOC em permet aprendre ensenyant. M’agrada dir que sóc aprenenta, formadora i mare. En el meu blog Amb la MEL a la boca (http://bove.cat/melalaboca/) hi deso les reflexions que vaig construint al llarg del camí...


Las 3 cosas que he aprendido

1

És imprescindible predicar amb l’exemple.

Facilitem l’aprenentatge quan som bons aprenents. Si a l’aula volem aprenents autònoms, nosaltres hem de ser aprenents autònoms. Si volem aprenents que cooperin, nosaltres hem de treballar cooperativament. Si volem fer coavaluació a l’aula, ens hem de coavaluar entre companys. Si volem que els aprenents facin un procés reflexiu, nosaltres també l’hem de fer... Només si som bons aprenents, serem bons “ensenyants”. És important viure en primera persona el rol de l’aprenent. Si nosaltres donem valor a allò que fem, els aprenents també valoraran el que aprenen.
2

L’arrogància mata l’aprenentatge

Els meus millors mestres són els que prediquen la humilitat i la generositat. Són els que no sobrevaloren (ni menyspreen) els seus èxits o les seves virtuts. Són els que no s’atribueixen tots els mèrits d’un projecte o els èxits dels seus alumnes, al contrari valoren i reconeixen els mèrits dels altres, dels alumnes, dels companys, dels pares... Acostumen a demanar consells, idees, col•laboracions, fan que tots els membres de la tribu se sentin imprescindibles. Reconeixen les seves limitacions, per tant, s’autoavaluen. Són respectuosos, senzills, generosos, cordials, propers... gestionen les emocions positivament.
3

Aprendre és un camí, no una fi i junts el podrem fer millor

Aprenem socialment i al llarg de la vida. Aprenem quan ens barregem i sumem les diferències. Aprenem quan interaccionem, entre iguals o amb altres, per aconseguir un repte. La interacció promou sobretot la formulació de preguntes i, per tant, la cerca de les respostes. Caminar junts implica necessàriament empatia i gestió de les relacions interpersonals.
Otras voces de la comunidad educativa
Marta Sadurní Brugué Marta Sadurní Brugué
Directora del Laboratori de Vincle...
El principal repte de la nova escola: desenvolupar la...
Carlos Sánchez-Valverde Visus Carlos Sánchez-Valverde Visus
Educador Social. Professor d'...
No és el mateix ser competent que ser capaç, ni autònom.
BLANCA PIEDRA ASTUDILLO
PROFESORA DE PRIMERO DE BASICA
ACOMPAÑAMIENTO EN LA EDUCACION
Sílvia Blanch Gelabert Sílvia Blanch Gelabert
Coordinadora de pràctiques i...
Tots tenim família, no sempre és fàcil. Evitem la crítica...
Jordi Domènech Casal Jordi Domènech Casal
Professor de Secundària i formador...
Fer més potent el sentit comú, no substituir-lo
Míriam Espinàs i Riera Míriam Espinàs i Riera
Mestra i ex regidora d'...
Evitar el fracàs escolar també està a les mans dels mestres, per...
Marta López Dalamau Marta López Dalamau
Mestra d'Educació Infantil i...
L'ús que en fem dels recursos materials

Más información