Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Jaume Font Martí
Jaume Font Martí
Docent de Batxillerat
Accedeixo a la Universitat per la via de la Formació Professional. Curso Magisteri i em llicencio en Història Contemporània a la Universitat de Barcelona. Posteriorment faig el Master en Gestió i Organització d'empreses a la UPC. Fa pocs anys obtinc la titulació de Llicenciat en Psicopedagogia a la UOC. Professionalment he exercit tasques de gestió en diferents centres educatius. Actualment soc tutor i docent a Batxillerat.

The three things I’ve learned

1

Res és neutre als centres educatius

Tot el que fem a les escoles i instituts o educa o deseduca. Des del "bon dia" al "fins demà". Des de la persona que està a la recepció fins a qui té la responsabilitat de la direcció. Des de P3 fins a les activitats extaescolars. Els centres educatius són espais òptims per a la socialització. Molts més enllà dels continguts curriculars que volem que els notres estudiants aprenguin, ensenyem, amb els nostres fets, pautes que els eduquen i els han de permetre, o no, integrar-se socialment com a ciutadans crítics.
2

Cal desaprendre per aprendre

Els centres educatius han de ser espais per a generar conflictes cognitius, especialment en els nostres nens i joves, però també als adults que hi tenim responsabilitats. Caldria renunciar als ensenyaments dogmàtics per donar pas a les preguntes suggerents que permetin als alumnes modificar allò que ja saben i complementar-ho, substituir-ho o esmenar-ho amb tot allò que els proposem. Si això és fonamental pels alumnes, ho és tant o més pels educadors. Si no fem aquest esforç ens convertim en tècnics acrítics d'unes programacions curriculars o en simples reproductors d'un model social que ja em vist que és perfectible.
3

Treballar per a la integració social requereix formar pel món del treball

En totes les etapes educatives cal prendre consciència i incorporar-hi continguts que permetin als nen i joves conèixer el món del treball, des d'una perspectiva àmplia i crítica. No formem només pel món del treball en la formació professional específica. L'organització del centres educatius, les relacions que s'hi estableixen, la priorització que fem dels continguts curriculars, la formació en valors que ens proposem impulsar, ... són també elements que els nens i joves integren en la serva formació. De igual manera que sovint diem que tots hem de ser professors de llengua, ens hem de considerar docents de formació professional.
Other voices from the educational community
Mauro Mediavilla Bordalejo Mauro Mediavilla Bordalejo
Professor Ajudant Doctor a la...
El mestre: una peça clau
Montserrat Vergé Grau Montserrat Vergé Grau
Professora
L'ensenyament ha d'ajudar l'alumne a fer-se...
Manuela Moledo Nores Manuela Moledo Nores
Mestra d'Anglès. Logopeda
COMPARTIR
Alejandro Paniagua Rodriguez Alejandro Paniagua Rodriguez
Mestre i Investigador Predoctoral...
Per una nova Economia Política de l'escola
Xavier Gimeno Soria Xavier Gimeno Soria
Professor Titular d'...
La família d’origen és el primer plató on som protagonistes, o...
FANNY AUQUILLA PACURUCU FANNY AUQUILLA PACURUCU
PSICÓLOGA CLÍNICA
LA EDUCACIÓN ES DIVERTIDA
Jordi Domènech Casal Jordi Domènech Casal
Professor de Secundària i formador...
Fer més potent el sentit comú, no substituir-lo

More information