Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Libo Luna Márquez
Libo Luna Márquez
Cap del servei d'educació de l'Ajuntament de Granollers

Sóc mestra i psicopedagoga. He fet de mestra molts anys en diferents etapes, des de bressol a primària. Fa uns anys que faig de tècnica d'educació a l'Ajuntament de Granollers. Sóc una defensora del paper dels municipis en les polítiques educatives. Els ajuntaments poden i han de contribuir a la millora del nostre sistema educatiu.

The three things I’ve learned

1

Invertir en educació és invertir en un futur millor

El finançament ha de garantir l’accés a tots els ciutadans a una educació pública i de qualitat. L’educació ha de permetre que els ciutadans adquireixin unes competències adequades a les demandes socials i formatives que demana la societat. Una educació pública de qualitat ha de partir d'un gran coneixement de l’entorn i una gran capacitat per integrar les diferents sensibilitats i realitats socials i ser àgil en adaptar-se als canvis socio-econòmics que vivim. La forta exigència que la societat té envers l’educació pública demana una forta aportació econòmica, cal tornar a establir unes plantilles més equilibrades i més en consonància amb les respostes que cal que l’escola doni. Però aquests recursos s’han d’entendre com una inversió de futur. En moments on la crisi està fent fora del circuits laborals el 50% de la població juvenil, són els més formats els que troben possibilitats d'ensortir-se'n.
2

Els ajuntaments han de ser administracions educatives

Els Ajuntaments han de ser administracions amb competències educatives. Els països amb millors resultats educatius són aquells que tenen sistemes educatius més descentralitzats i on els municipis tenen una major capacitat de decisió en l’organització i funcionament dels centres. Un nou model de finançament ha de tenir en compte a les administracions locals. Els ajuntaments tenen un major coneixement de l’entorn social, de les situacions que viuen les escoles, de les mancances i fortaleses i poden tenir capacitat per a respondre a les demandes amb més rapidesa. Un exemple de lentitud i d’engranatge complex i farragós pot ser la dificultat per adaptar l’oferta de cicles formatius a les demandes del món laboral. Un sistema educatiu públic i de qualitat no pot ignorar el paper de les administracions locals.
3

Calen uns bons sistemes d'avaluació

Un bon finançament, forçosament, ha de tenir uns bons sistemes d’avaluació i maneres de corregir els dèficits que es detecten. S’ha de dotar d’uns bons indicadors però en cap cas poden ser únicament indicadors econòmics. En els moments actuals sembla que tot passa per economitzar en serveis públics sense que ningú expliqui l'impacte social i econòmic que aquestes decisions provoquen en el present i en un futur. Un bon sistema d’avaluació ha de tenir en compte aquell seguit d’ítems que ens permeten obtenir una radiografia social, cultural i econòmica global i completa: d’indicadors de planificació, d’informació, d’acompliment, econòmics, de qualitat, de transferència, d'impacte,... , però prèviament cal tenir ben clars els objectius. Tenim clars els objectius del nostre sistema educatiu?. Estan en consonància amb la societat actual?. I sobretot un bon sistema d’avaluació, també, ha de comptar amb recursos, és necessari un major seguiment i control dels resultats dels centres i, ja ho he dit abans, capacitat i autoritat per corregir els dèficits que s’evidencien.
Other voices from the educational community
Alejandro Paniagua Rodriguez Alejandro Paniagua Rodriguez
Mestre i Investigador Predoctoral...
Per una nova Economia Política de l'escola
Ana Ayuste González Ana Ayuste González
Titular d'Universitat
L’aprenentatge permanent com una tasca personal i social...
Mariona Monterde i Farnés Mariona Monterde i Farnés
Mestra i Pedagoga
Una escola orientada a la comprensió del món i de les persones
Jaume Pera Arenas Jaume Pera Arenas
TUTOR
Hi ha coses petites importants
Carme Hernández Escolano Carme Hernández Escolano
Pedagoga del Centre per a la...
La importància d’educar el conjunt de les dimensions de la...
Marta Mingot Pallés Marta Mingot Pallés
Responsable de l'àrea...
El canvi primer cal somiar-lo per després portar-lo a la pràctica
Paulino Garcia Marin Paulino Garcia Marin
Mestre d'Educació Primaria
L'educació no hi és en els llibres, la trobem en les...

More information