Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Laia Serra Sangüesa
Laia Serra Sangüesa
Codirectora de Comusitària
Sóc Llicenciada en Pedagogia de l'Instrument per l'ESMUC, Postgrau en Desenvolupament Cultural Comunitari per la UAB i Màster en Gestió Cultural per la UB. Aquest any estic desenvolupant un projecte d'investigació-acció-creació (comusitaria.wix.com/periplus - #Periplus) a 16 països de tot el món coneixent i implicant-me amb organitzacions, universitats i instiutucions que treballen a partir de l'art per la construcció de capital social. Deu mesos de ruta transoceànica que m'han fet repensar, aprendre, desaprendre i viure des d'una mirada oberta, compromesa, crítica i profunda. comusitaria.wix.com/comusitaria - comusitaria.wix.com/periplus - comusitaria.wordpress.com

Las 3 cosas que he aprendido

1

L’EDUCACIÓ ARTÍSTICA ÉS LA PORTA CAP AL DESENVOLUPAMENT HOLÍSITC DE LA PERSONA

L’educació artística de qualitat en entorns vulnerables té la capacitat de contribuir a la transformació social. Més enllà de desenvolupar habilitats instrumentals, les persones que participen de manera activa en projectes artístics amb implicacions socials, adquireixen competències emocionals, relacionals i comunicatives. Pot ser el trampolí cap a un món on s’hi troben noves possibilitats creatives i de creixement ja no només des del punt de vista artístic sinó que també per traspassar les competències adquirides a la realitat de les persones. Cal remarcar que aquest aprenentatge té connotacions molt més enllà de l’imaginable: l’educació a través de l’art té potencial no únicament al nostre territori sinó que trobem centenars (per no dir milers) d’experiències amb un alt impacte en el context on es desenvolupen arreu del món. Projectes i iniciatives que han avaluat rigorosament els seus resultats educatius (entenent aquí el terme “educació” des del punt de vista holísitc) i socials que conclouen que la capacitat d’aquests va molt més enllà de l’aprenentatge de tocar un instrument, ballar, editar vídeos, escriure o representar una obra de teatre.
2

SORTIR DE LA ZONA DE CONFORT TÉ UN IMPACTE INIMAGINABLE

Sortir de la zona de confort, ser capaç de connectar amb altres formes de pensar, de gestionar i de modelar la realitat educativa m’ha donat una perspectiva inimaginable de les múltiples formes -i formules- que té l’educació. Després de viure en primera persona la diversitat de metodologies (en tots els àmbits, des de la gestió fins a la docència i tots els passos entremitjos), la riquesa que ofereix la valentia de mirar més enllà del que ja sabem no té límits. Moure’s amb els sentits oberts, amb capacitat crítica i amb el cor (amb la passió del que ens agrada) ens fa porosos. Mirar realment des d’altres òptiques, començar a desaprendre amb aquesta nova mirada i impregnar-nos dels altres (d’altres contextos, altres cultures, altres estrats socials, altres aprenentatges). Deixar l’ego i transformar el “ja ho sé fer” pel dubte, ha creat nous ponts i connexions entre el meu propi pensament i el dels altres.
3

L’AMOR I L’ART COM A VEHICLES D’APRENENTATGE

L’art i l’amor són dos elements fonamentals per entendre i aprendre del món on vivim amb valentia, amb curiositat i amb profunditat. L’amor pel que fem, l’amor cap els altres, l’amor cap a la diversitat, l’amor cap a la creativitat, l’amor al que ens envolta i als somnis que tenim. Donar espai a l’amor i a l’art ha significat un canvi, la readaptació de la posició on em trobava a un nou espai d’ensenyament- aprenentatge. L’art pren múltiples formes, el trobem a tot arreu, l’art com un regal per mirar des de noves perspectives i formes el món on vivim. La creativitat com la màxima expressió de desenvolupament personal, emocional i comunitari.
Otras voces de la comunidad educativa
J. Oriol Escardíbul J. Oriol Escardíbul
Professor Titular d'...
El finançament del sistema educatiu ha de garantir un tractament...
Júlia Masip Serra Júlia Masip Serra
Psicòloga de Serveis Socials....
Importància de la transmissió/herència familiar
Margarida Falgàs i Isern Margarida Falgàs i Isern
Mestra i professora de didàctica...
L'autonomia en l'aprenentatge és la clau de la...
Esther Garcia Navarro Esther Garcia Navarro
Formadora especialitzada en...
L'impacte emocional entre mestres i estudiants
Christian Riera Christian Riera
Docente
Debe ser divertida
Antònia Darnés Surroca Antònia Darnés Surroca
Psicopedagoga, Escola Andorrana,...
Només amb una escola pública forta, majoritària i prestigiada...
Ana Belén Colén Ráfales Ana Belén Colén Ráfales
Mestra/Centre Recursos Pedagògics
El bon mestre ha de crear un clima de confiança a l'aula

Más información