Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Gemma Lienas Massot
Gemma Lienas Massot
Escriptora

Vaig néixer a Barcelona el 1951. Em vaig llicenciar en Filosofia i lletres. Durant 18 anys vaig treballar com a docent (primària, secundaria i Universitat). També, durant 13 anys vaig ser directora d’edicions a diferents editorials. L’any 1984 vaig publicar la meva primera novel·la; d’aleshores ençà he publicat més de 80 obres, adreçades a infants, a joves o a adults. Faig conferències per a públic escolar (a raó de 35 per any durant els últims 30) i públic adult. També he col·laborat amb diferents mitjans de comunicació. Escriure em permet conjugar les meves dues grans passions: escriptura i educació. A més, em permet transmetre la meva visió del món i de com m’agradaria que millorés.

Las 3 cosas que he aprendido

1

La coeducació

Les nostres escoles són mixtes però, en general, encara no són coeducatives. La coeducació passa per incorporar al currículum escolar noms de dones i disciplines considerades tradicionalment pròpies de les dones. Cal que el professorat tingui formació en qüestions de gènere. Això permetrà eradicar actituds contràries a la igualtat, que es valorin no tan sols les qualitats atribuïdes al sexe masculí sinó també les atribuïdes al femení, que l’educació emocional sigui equilibrada i que es construeixin les identitats de manera menys estereotipada. D’altra banda, caldria impulsar una educació afectivosexual (com a matèria) que fos un contrapès de les pàgines pornogràfiques (tots els nens i nenes a partir dels 9 anys s’hi “mal eduquen” sexualment i afectivament) i que els ensenyés a ser persones crítiques amb els missatges que van rebent (siguin programes de televisió, anuncis, declaracions de persones públiques...); amb una matèria com aquesta aconseguiríem algun dia eradicar la violència de gènere.
2

La preparació del professorat

Necessitem un professorat molt ben preparat, altament motivat, capaç de ser empàtic amb l’alumnat i de comunicar bé i amb entusiasme. Això vol dir revisar a fons els plans d’estudis de formació del professorat i exigir un nivell de motivació important per apuntar-se a fer la carrera. Conseqüentment, els salaris del professorat haurien de ser més alts, d’acord amb les seves capacitats i les seves habilitats.
3

Importància de la lectura i dels llibres

En el futur, el món serà dels qui, evitant la superficialitat que representen les noves tecnologies (hi sóc favorable, però en reconec els efectes negatius), siguin capaços de llegir i entendre llibres sencers. L’escola ha de potenciar no només la lectura com a activitat sinó també el llibre literari com a objecte i ensenyar a respectar la propietat intel•lectual (els llibres no surten de l’aire). Cal que l’alumnat compri llibres per fer-se la seva biblioteca, tingui criteri per triar, deixi de considerar la lectura com una activitat escolar, aprengui anar a biblioteques i a llibreries. Cal que les escoles tinguin al dia les biblioteques escolars. Cal que les famílies recuperin el respecte pels llibres i que els integrin a les despeses familiars com fan amb els estris electrònics (estudis recents demostren la relació entre tenir llibres a casa i l’èxit escolar; no perquè comprar llibres et faci millor estudiant, sinó perquè les famílies que en compren transmeten determinats valors). Cal establir beques-llibre per a les famílies amb dificultats econòmiques. Cal que els mitjans de comunicació dediquin temps als llibres. Cal que fer cursos de reciclatge en literatura infantil per al professorat.
Otras voces de la comunidad educativa
Imma Fuyá Lassnig Imma Fuyá Lassnig
Mare
Hi ha molt cami fet!
Jordi Domènech Casal Jordi Domènech Casal
Professor de Secundària i formador...
Fer més potent el sentit comú, no substituir-lo
Fabian Mohedano Fabian Mohedano
Treballòleg i promotor de la...
Caràcter i intel·ligència
Carlos Guillermo Mena Ordóñez
Docente de séptimo grado de EGB
La educación no será una imposición.
Pedro de Haro Pedro de Haro
Director gerent Associació de...
Les colònies, escoles de convivència
Blai Sotos i Franco Blai Sotos i Franco
Mestre
1- SON ELS INFANTS QUI APRENEN.
Montserrat Fisas Ollé Montserrat Fisas Ollé
Docent en Educació de persones...
S’ha de garantir l’educació bàsica de totes les persones adultes...

Más información