Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Xavier Besalú Costa
Professor de Pedagogia a la Universitat de Girona
He fet 12 anys de mestre d'escola; des de fa uns anys, faig de professor dels estudis de magisteri i de pedagogia a la universitat de Girona. M'he especialitzat en educació intercultural i en formació de professorat. En aquest sentit, col·laboro amb alguns moviments de renovació pedagògica, amb el sindicalisme de classe i amb alguna associació solidària.

Les tres coses que he après

1

La relació personal és important

En un context de saturació de la informació, de globalització, de virtualitat, l'educació té un actiu important (que, en aquests moments, pot fer fins i tot un paper reequilibrador) que és el contacte físic, la relació personal, la presencialitat, el diàleg en primera persona, de tu a tu. Sense renunciar a res, convé potenciar aquesta dimensió de l'educació.
2

Llegir demana temps, atenciói i esforç

La lectura, amb voluntat d'aprendre, de comprendre, de saber, no és una activitat mecànica, ni senzilla. Requereix d'algunes condicions. La primera és temps: està informat és fàcil; convertir la informació en saber, en formació, demana una certa calma. L'atenció, a la vista dels múltiples estímuls que ens criden, no ho té fàcil per concentrar-se; per això cal entrenar-la. Finalment, avui que està tan de moda l'esforç, sense més precisions, convé dir que la lectura és també una activitat esforçada.
3

L'aprenentatge, com la vida, no s'acaba mai

Quan tens una certa edat (com és el meu cas) t'adones que la formació de base (l'obligatòria i la unviersitària) va ser només una plataforma, un punt de partida per llençar-se amb certes garanties al mar de la vida. I t'adones també que ha estat la vida justament la que ha anat conduint els teus interessos, les teves formacions, els teus aprenentatges... Doncs això!
Altres veus de la comunitat educativa
Francisco García Suárez Francisco García Suárez
Secretario General de la...
Sin equidad no hay calidad
Noemi Vila i Juvanteny Noemi Vila i Juvanteny
Aprenent de mestra, un procés...
Facilitar la relació amb les famílies
Germà Bel Germà Bel
Professor d'Universitat
L'educació és de mètodes
Xavier Riudor Pons Xavier Riudor Pons
Director Tècnic del CTESC (Consell...
Hem d’empoderar els infants i joves per fer front a una realitat...
Artur Parcerisa Aran Artur Parcerisa Aran
Professor del Departament de...
Cal dedicar temps i espais per pensar en els per què
Carme Hernández Escolano Carme Hernández Escolano
Pedagoga del Centre per a la...
La importància d’educar el conjunt de les dimensions de la...
Josep M. Carbó Teigeiro Josep M. Carbó Teigeiro
Professor de Secundària
Els/les mestres no ensenyem però amb nosaltres es pot aprendre.

Més informació