Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Anna Pons
Anna Pons
Analista de polítiques públiques a l’OCDE

Anna Pons és analista de polítiques públiques a l’OCDE des del 2010 i actualment assessora a diversos països en l’implementació de polítiques educatives. És co-autora de la publicació Equity and Quality in Education (2012), que examina les estratègies per a combinar equitat i qualitat, d’una adaptació per a països asiàtics i nord-americans i d’informes individuals per a alguns països de l’OCDE. Ha participat en diverses conferències nacionals i internacionals sobre l’equitat i és membre del grup de treball sobre l’abandonament escolar de la Comissió Europea. També ha contribuït a un informe sobre estratificació social en escoles públiques i privades i ha revisat diverses publicacions de l’OCDE.

Les tres coses que he après

Centrant-se en les primeres etapes educatives, replantejant-se polítiques que perjudiquen l’equitat i donant suport a escoles i alumnat d’entorns desafavorits
1

Invertint més en les primeres etapes educatives

Els països que aconsegueixen combinar equitat i qualitat en educació posen l’accent en les primeres etapes educatives i en el diagnosi i l’actuació primerenca sobre les dificultats d’aprenentatge. És fonamental forjar unes bases sòlides per evitar que les diferències s’ampliïn en futures etapes educatives i acabin abocant l’alumne a l’abandonament escolar. En particular, les primeres etapes són clau per equipar i elevar les expectatives de l’alumnat d’entorns desafavorits per a futures etapes educatives.

Ara bé, prioritzar les primeres etapes educatives no significa deixar d’invertir o no donar suport a alumnes amb dèficits greus en etapes posteriors: el cost del fracàs escolar per a l’individu, l’economia i la societat encara són més elevats.

2

Replantejant-se polítiques que no contribueixen a reduir les diferències de rendiment i, fins i tot, poden exacerbar-les

L’evidència mostra que certes polítiques educatives poden tenir efectes negatius per a l’equitat del sistema educatiu. Un exemple és la repetició de curs. L’evidència és clara: és poc efectiva i pot acabar resultant en l’abandonament escolar i, a més, resulta molt costosa. Per tant, cal replantejar-se l’ús de la repetició com a estratègia per a gestionar les dificultats d’aprenentatge. Cada vegada més països estan adoptant alternatives més efectives com, per exemple, detectar i actuar sobre les dificultats d’aprenentatge de manera estructurada i intensiva durant el curs escolar o permetre a l’alumne passar al curs següent amb reforços específics. Ara bé, cal que les escoles disposin de suficients recursos per a poder oferir aquestes alternatives i que els mestres estiguin ben preparats per a ensenyar en aules amb nivells més heterogenis.

3

Donant més suport a alumnes i escoles d’entorns desafavorits

Paradoxalment, les problemàtiques que presenta l’alumnat d’entorns desafavorits tendeixen a ser més complexes però la capacitat de les escoles en aquests entorns per a fer-hi front acostuma a ser menor, resultant en un alt risc de baix rendiment. Trencar aquest cercle viciós requereix polítiques específiques per a escoles desafavorides. Per exemple, cal assegurar que els equips directius siguin capaços de liderar el canvi, incentivar els millors mestres a ensenyar en les escoles on poden tenir un major impacte, crear ambients escolars que facilitin l’aprenentatge, fomentar tècniques d’aprenentatge més adaptades a l’alumne, i desenvolupar estratègies per involucrar més els pares que menys tendeixen a estar-ho.

Altres veus de la comunitat educativa
Roser Argemí Relat Roser Argemí Relat
Cap de projectes a la Fundació...
El COMPROMÍS mou muntanyes
Ismael Sanz Labrador Ismael Sanz Labrador
Director del Instituto Nacional de...
Habilidades digitales
Melania Muñoz Castillo Melania Muñoz Castillo
Estudiant del Màster Educació en...
Fer-nos conscients del potencial d’aquest vincle
Pere Marquès Graells Pere Marquès Graells
Professor i investigador educatiu
Fets: vivim en una nova Era/Cultura, ara som “i-persons” i...
Josep M. Vilalta Verdú Josep M. Vilalta Verdú
Secretari Executiu, Associació...
La formació al llarg de la vida
Teresa Terrades Teresa Terrades
Professora de secundària i coach...
La importància de treballar el projecte vital de cada noi o noia
Anna Tarrés Vallespí Anna Tarrés Vallespí
Sociòloga
L’espurna ve de fora, el foc es fa a dins

Més informació