Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Ana Ayuste González
Ana Ayuste González
Titular d'Universitat

Sóc co-cordinardora del Màster en Formació de Persones Adultes de la Universitat de Barcelona.

The three things I’ve learned

1

L’aprenentatge permanent com una tasca personal i social ineludible, i la persistència de les capacitats intel•lectuals al llarg de la vida

Fa només quaranta anys, les persones -un cop completada l'educació formal requerida- podien desenvolupar durant tota la seva vida la carrera o la professió per a la qual s'havien preparat. La vida del coneixement es mesurava en dècades. Contràriament, avui assistim a una acceleració sense precedents del ritme de creació, acumulació i depreciació del coneixement. D'aquí que l’educació permanent, més enllà de l'educació formal durant la infància i la joventut, ha esdevingut una procés ineludible al llarg de la vida. Un procés que ha de permetre una distribució i una producció més igualitària dels coneixements i, per tant, de les oportunitats socials del conjunt de la població, prioritàriament d’aquells sectors amb menys trajectòria acadèmica. D'altra banda, avui sabem que davant les creences que van prevaldre durant molt temps en la comunitat científica, el sistema nerviós adult segueix sent plàstic i flexible. De fet, tot fa pensar que en situacions normals, d’un cert benestar físic, econòmic i cultural, les capacitats d’aprenentatge persisteixen al llarg de la vida.
2

La millora del rendiment escolar dels nostres escolars passa per una inversió més decidida en la formació dels seus progenitors.

La relació entre l’èxit escolar -en termes de rendiment acadèmic- dels infants i el nivell formatiu del seus pares, es revela com una factor positiu en tots els estudis que s’ha fet sobre aquesta matèria (PISA, 2006, 2009). D’acord amb aquest fet, incidir en la millora dels resultats educatius d’infants i joves requereix intervenir alhora en formació de persones adultes, fonamentalment d’aquells sectors amb menys instrucció. Obviar aquest fet és perdre una de les estratègies més eficaces que tenim al nostre abast. Una estratègia que alhora pot afavorir l’equitat educativa i ampliar les oportunitats socials i laborals dels sectors de població adulta amb menys formació acadèmica.
3

Les institucions d’educació de persones adultes són institucions privilegiades per a promoure la democràcia participativa.

Les institucions educatives que s’orienten pels principis de la democràcia participativa i integren als participants en la seva gestió, esdevenen veritables laboratoris de participació. Laboratoris o situacions de pràctica amb capacitat per connectar l’aprenentatge amb els temes d’interès públic que afecten a la ciutadania i als participants amb les associacions i moviments socials del territori.
Other voices from the educational community
M Núria Valls Molins M Núria Valls Molins
Experta en Educació de Persones...
Educar avui és fer ús de les TIC
BLANCA PIEDRA ASTUDILLO
PROFESORA DE PRIMERO DE BASICA
ACOMPAÑAMIENTO EN LA EDUCACION
Montserrat Ballarín Espuña Montserrat Ballarín Espuña
Professora titular de dret...
Més concienciació social sobre el valor d'invertir en...
Roser Juanola Terradellas Roser Juanola Terradellas
Professora UdG
Assumir els conflictes com a quelcom implícit en la naturalesa...
Anna Tarrés Vallespí Anna Tarrés Vallespí
Sociòloga
L’espurna ve de fora, el foc es fa a dins
Marta Pérez Marcial Marta Pérez Marcial
Mestra de Primària i EE
Que aprenem quan creem vincles.
Xavier de la Vega Gómez Xavier de la Vega Gómez
Director Secundària
Una emoció un aprenentatge

More information