Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Ramon Rial i Carbonell
Ramon Rial i Carbonell
Coordinació Escoles Vedruna. Director
Actualment, sóc membre de l’Equip d’Educació de la Fundació Privada Educativa Vedruna-Barcelona. Director del Col·legi Escorial i de la Llar Infantil Vedruna. Mestre i Doctor en Geografia i Història. Col·laboro a la Universitat de Vic, on faig classe de Pedagogia i Didàctica del fet religiós.

The three things I’ve learned

1

Tenim una oportunitat

He après que en educació és difícil donar les coses per tancades. Sempre cal deixar la porta oberta, donar una oportunitat. Són molts els alumnes que, seguint processos maduratius diferents, i disposant d’habilitats i d’intel·ligències diverses, ens demostren que –sempre- cal donar (i a la vegada tenir) una oportunitat. Quan fem sentències, de forma absoluta i dogmàtica, neguem el canvi i la possibilitat. Vaig aprendre d’un mestre aquella cèlebre expressió: “Jo t’aprovo, si de cas, la vida et suspendrà”. Sense deixar d’exigir i de demanar responsabilitat, hem d’estar oberts a donar segones i terceres oportunitats.
2

La virtut de l'exemple

He après, i ho corroboro constantment que els millors mestres, però també els millors educadors (en l’àmbit escolar, però també de la família o de l’esplai) són aquells que són capaços de ser coherents entre allò que diuen i allò que fan. En un món on els aprenentatges entren molt per la imatge, crec que també podem dir que els aprenentatges entren per les nostres actituds, els nostres comportaments i la nostra manera de mostrar la coherència en el dia a dia. Potser ja no ens valen tants discursos, potser és qüestió de picar pedra sobre pedra, sense caure en el desànim. De molts d’aquests perfils de persones vaig aprendre. Estic convençuts que els joves d’avui en continuen aprenent.
3

La vocació per l'educació

He après, també, que els alumnes –infants i joves- aprenen per la passió que els mestres som capaços de transmetre en les nostres classes diàries. Certament hi ha eines i metodologies que poden facilitar una aprenentatge millor, però la passió i l’enamorament que mostrem en l’ensenyament dels continguts (de tota mena) esdevenen claus en l’alumne. Podríem dir que ensenyem amb el cap, però –sobretot- ensenyem amb el cor.
Other voices from the educational community
Noemi Vila i Juvanteny Noemi Vila i Juvanteny
Aprenent de mestra, un procés...
Facilitar la relació amb les famílies
Xus Martín Garcia Xus Martín Garcia
Titular Universitat de Barcelona
S’aprèn més i millor quan hi ha un projecte que s’ha de tirar...
Noemí Sas Castilleja Noemí Sas Castilleja
Gestora cultural.
DIWO també (i sobretot en) educació
Assumpta Duran Oller Assumpta Duran Oller
Membre del secretariat d’Escola...
La reflexió pedagògica i el treball en grup entre els docents
Carme Hernández Escolano Carme Hernández Escolano
Pedagoga del Centre per a la...
La importància d’educar el conjunt de les dimensions de la...
Jaume Mor  Sancho Jaume Mor Sancho
Planificació Educativa Ajuntament...
El pes de cadascun dels factors.
Joan Canimas Brugué Joan Canimas Brugué
Observatori d'ètica aplicada...
De la utopia educativa a l'omnipresència de la formació

More information