Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Carme Hernández Escolano
Carme Hernández Escolano
Pedagoga del Centre per a la Qualitat i la Innovació Docent de la Universitat Pompeu Fabra

Educació especial, educació obligatòria, formació professional, formació a mida, educació superior: cada repte professional, una oportunitat per a aprendre i copsar el valor de cada una. 


A través de l’experiència docent, la consultoria formativa, l’assessorament educatiu i la recerca en l’àmbit de l’aprenentatge, l’ensenyament i l'avaluació de les competències, he  descobert la importància d’identificar la influència de les idees prèvies i les atribucions en l’aprenentatge i l’ensenyament, i a prendre consciència dels factors subjectius en avaluar com a estratègia per a la millora de la qualitat educativa; però sobre tot  a valorar la capacitat de canvi i transformació de qui aprèn. 

 

Apassionant la transformació que viu l’educació superior, malgrat la complexitat del moment.

Les tres coses que he après

1

La importància d’educar el conjunt de les dimensions de la persona

Atendre qui aprèn des de la globalitat i fomentar el desenvolupament de les seves potencialitats des d’una perspectiva personalitzadora i social; copsant el seu interès i curiositat pel que l’envolta, també divers, amb perspectiva reflexiva i crítica. Posar el protagonisme del procés d’aprenentatge en l’aprenent i l’accent en la qualitat de l’activitat docent, coordinada, conscient de la diversitat de necessitats i estils d’aprenentatge, que es planteja de manera flexible, progressiva i interrelacionada a partir de centres d’interès des dels que ajuda a dotar de significat. Un desenvolupament competencial més global fa la persona més capaç d’entendre i abordar un entorn també global, més preparada per afrontar els reptes, amb més recursos per afrontar i superar-los de manera sostenible.
2

Invertir en l’educació, és una responsabilitat des del present per a construir futur

Un entorn que valora l’educació i n'hi dedica recursos, esforços, temps, inverteix en el seu futur. Fomenta contextos d’aprenentatge que guien i ajuden a créixer les persones i faciliten el retorn a la societat. L’estímul de la creativitat, la innovació, la superació de reptes, la compensació de desigualtats de partida, és alhora un mitjà per a impulsar societats creatives, innovadores, on l’aprenentatge es dota de significat i es posa al servei de les persones.
3

Per aprendre cal un context i un temps, on avaluar és una estratègia per a la millora

Ajudar l’alumnat a aprendre amb reptes adequats per a assolir noves competències i desenvolupar aquelles que ha encetat. Activitats per a construir i consolidar el procés d’aprenentatge, assimilat i integrat progressivament, amb un model d’avaluació sensible i al servei de l'aprendre. Guiatge docent, pas a pas, amb les eines pedagògiques més adients en cada moment i amb un horitzó i projecte comú. Allà on hi ha espai per a l’aprenentatge, més enllà de l’avaluació i la qualificació, l’activitat pren sentit per si mateixa. L’avaluació orientada a la millora facilita indicadors d’avanç competencial i ajuda a millorar l’entorn i sistema que la duu terme.
Altres veus de la comunitat educativa
Xavier Melgarejo Xavier Melgarejo
Psicòleg escolar i professor
L’escola ha de ser un espai de llibertat i d’afecte
Xavier Àvila i Morera Xavier Àvila i Morera
Mestre i professor a Blanquerna (...
El bon mestre del tercer mil·lenni no ha de ser tant un bon...
Francesc Vilà Francesc Vilà
Director Sociosanitari
Que l’escola és un lloc privilegiat per escatir la oportunitat d...
Ramon Farré Roure Ramon Farré Roure
Professor i delegat del Govern a...
Dependrà de l’etapa educativa. Els recursos públics s’han d’...
Guida Al·lès Pons Guida Al·lès Pons
Formadora
Els centres avancen si tenen un somni
Jaume Francesch Subirana Jaume Francesch Subirana
Psicopedagog/President d'ACPO...
Compartir
Joan Padrós Rodríguez Joan Padrós Rodríguez
President de l'Associació...
Una escola connectada

Més informació