Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Mª Rosa Buxarrais Estrada
Mª Rosa Buxarrais Estrada
Catedràtica d'universitat

Sóc professora i investigadora en educació a la Facultat de Pedagogia de la Universitat de Barcelona. Durant els darrers 23 anys he treballat en el camp de l'educació en valors i l'educació moral, formant professorat d'educació infantil, primària, secundària i universitat, fent seminaris i xerrades a pares i mares, duent a terme recerques en aquest àmbit: relacionat els valors en l'educació formal, no formal i informal (escola, families, mitjans de comunicació, TIC, esport). He gaudit de l'oportunitat de treballar a diferents països sobre aquests temes, principalment a llatinoamèrica. En l'actualitat participo en un projecte Erasmus sobre "Educació democràtica i ciutadania multicultural", on hi participen estudiants i professorat de diverses universitat europees.

Les tres coses que he après

1

L’educació és responsabilitat de la família

A mesura que les nostres societats occidentals són cada cop més obertes, pluralistes i multiculturals, els/les educadors/es prenem més consciència de la coexistència de diversos ideals educatius, a partir dels quals diferents grups defensen diferents concepcions de l’educació. Davant la diversitat en l’apreciació dels valors i els objectius de l’educació des de diferents plantejaments ideològics, polítics i religiosos i amb la finalitat de respectar la suposada “neutralitat” de les escoles públiques davant les diferents concepcions de l’educació de les famílies, es necessari repensar la idea de que les escoles –sobretot les de secundària- es preocupin per l’educació, limitant-se a l’ensenyament de les assignatures a nivell intel·lectual, i es consideri que aquest tipus d’educació és responsabilitat exclusiva de les famílies. Les famílies no només han de prendre consciència de la importància que tenen en la configuració dels valors dels seus fills i filles, sinó que han de dedicar temps i espais a aquesta qüestió.
2

El professorat pot esdevenir un “referent” moral si aconsegueix investir-se d’autoritat.

Tots sabem que l’autoritat del docent és un element fonamental per l’èxit o el fracàs en els objectius educatius, sobretot en els de caire moral. Però assolir l’autoritat requereix prèviament del reconeixement d’aquesta per part de l’alumnat, I aquest reconeixement només es possible si el professorat, posseeix o assoleix un cúmul de coneixements, actituds, accions i sabers –cognitius, afectius, volitius), que es constitueixen per ser referents morals de la seva autoritat docent.
3

L’educació per la cura donaria resposta a la situació actual que viu la societat i, de resultes, el context educatiu.

Educar per la cura suposa formar en una cultura que té una preocupació sincera per respondre les inquietuds vitals dels ésser humans com a individus i com a col·lectiu que viu en un mon natural i construït. Educar per la cura permet a nens i nenes, dones i homes, fer seus altres valors i altres formes de representar-se el mon i saber moure’s-hi, el que facilita la sostenibilitat social, econòmica i mediambiental. Així doncs, els propòsits i els supòsits d’un sistema educatiu basat en l’educació per la cura representen un canvi paradigmàtic en la forma de fer educació avui.
Altres veus de la comunitat educativa
JOSEP MARQUES i ROSSELL JOSEP MARQUES i ROSSELL
PROFESSOR TÈCNIC
CONFIANÇA
Roser Canals Cabau Roser Canals Cabau
professora de ciències socials i...
Les didàctiques específiques claus en la formació del professorat
Òscar Montes i Esteve Òscar Montes i Esteve
Informàtic
Implicació de les famílies
Joan Joan
professor de secundària jubilat
L'alumne, al centre
Rosa M. Falgàs Casanovas Rosa M. Falgàs Casanovas
Presidenta de l'Associació...
Despertar la curiositat
Alejandro Paniagua Rodriguez Alejandro Paniagua Rodriguez
Mestre i Investigador Predoctoral...
Per una nova Economia Política de l'escola
Teresa Calveras Teresa Calveras
Mestra, ara retirada
Escoltar l'alumnat

Més informació