Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Xavier Melgarejo
Xavier Melgarejo
Psicòleg escolar i professor
Sóc psicòleg escolar, doctor en pedagogia i professor del Claret de Barcelona

Les tres coses que he après

1

L’escola ha de ser un espai de llibertat i d’afecte

El més important per qualsevol ésser humà és sentir amb intensitat que l’estimen incondicionalment, sentir-se estimat pel fet d’existir. A la vegada ha de rebre el permís social per expressar també aquest afecte a totes les altres persones. Tota persona ha de poder desenvolupar-se per poder fer-se dues preguntes bàsiques; qui i com vull ser jo? I, quina finalitat vull donar a la meva vida? Per poder desenvolupar-les cal un context que vulgui que els seus ciutadans ampliïn els seus espais de llibertat, i a la vegada on aquests ciutadans es comprometin per millorar la societat. Cal crear socialment espais de llibertat i d’afecte on totes les persones desenvolupin al màxim totes les seves dimensions. L’escola ha de ser un d’aquests espais.
2

Les escoles han de ser comunitats d’aprenentatge que impulsin equitat i qualitat per igual

Els països capaços de crear escoles que s’estructurin progressivament en els models de comunitat d’aprenentatge o de cor de la comunitat social lideraran aquest nou model de ciutadà creant comunitats més cohesionades i molt més eficients econòmicament. Els valors d’equitat i qualitat s’han de prioritzar en elles a la vegada i no excloent cap de les dues. El seu lema ha de ser: Menys és més. En aquestes escoles es prioritza la intensitat i l’aprofundiment del que es treballa a la quantitat. L’objectiu és la creació de coneixement per tots els membres de la comunitat, voler assolir un nivell excel•lent per tots els alumnes, independentment de la situació social dels mateixos.
3

L’aula és com un laboratori que necessita professors formats com a científics de l’educació

L’aula ha de ser com un laboratori on el professor ajuda a crear aquest clima bàsic, on el professorat crearà vincles forts amb els seus alumnes, on el professorat sap captar l’atenció dels alumnes, on es viu i s’aprèn amb intensitat, reflexionant sobre experiències reals, on l’aula és un espai d’autonomia i responsabilitat compartida. És un espai on es fa recerca contínuament, i on es treballa sovint en equip per resoldre els problemes. Per aquesta nova escola calen professors motivats per l’educació, formats com a científics de l’educació, amb capacitat d’observació, de crear, innovar i fer recerca a l’aula, educativament molt competent, mentalment sana i exemplar (socialment, èticament, artísticament, etc.).
Altres veus de la comunitat educativa
José Luis Castillo Chaves José Luis Castillo Chaves
Profesor de Educación Secundaria
La inclusión no es un lujo, es una necesidad
Antoni Verger Antoni Verger
Investigador al Departament de...
El finançament educatiu com a política d’equitat primordial
Christian Riera Christian Riera
Docente
Debe ser divertida
Xavier Àvila i Morera Xavier Àvila i Morera
Mestre i professor a Blanquerna (...
El bon mestre del tercer mil·lenni no ha de ser tant un bon...
Jaume Martin Jordana Jaume Martin Jordana
Mestre d'anglès
Mirada
Marta Pérez Marcial Marta Pérez Marcial
Mestra de Primària i EE
Que aprenem quan creem vincles.
Teresa Calveras Teresa Calveras
Mestra, ara retirada
Escoltar l'alumnat

Més informació