Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Daniel Cassany
Daniel Cassany
Docent i investigador

Docent i investigador en llengua, discurs, comunicació i didàctica de la llengua

Universitat Pompeu Fabra

Les tres coses que he après

1

Més aprenentatge i menys ensenyament

Em sembla que aprenem sobretot el que necessitem, el que ens interessa, el que ens il·lusiona, el que ens pot fer més feliços... estigui o no inclòs en un currículum acadèmic, al llibre de text o a una biblioteca. Per això, la millor manera d'ensenyar és fixar-se en el que vol aprendre l'alumne, en el que li interessa, en allò que ja sap i que li pot permetre entendre el que no sap però li pot agradar. És mediar entre l'aprenent i els recursos i el programa. En això continuo sent molt humanista.
2

L'eina més poderosa és la conversa

Em refereixo a la conversa situada, autèntica, compartida, sentida, viscuda... entre algú que té interès a aprendre sobre alguna cosa i algú altre que sap el que l'altre vol aprendre. Pot ser un xat a la xarxa, un debat formal o una conversa de cafè. Pot ser una conversa sobre un llibre llegit, una pel·lícula, una excursió... És una conversa amb punts de vista diferents, amb les identitats i les mirades dels interlocutors, amb divergències, punts en comú, humor, simpatia...
3

El docent treballa amb l'alumne; l'alumne treballa amb la llengua.

Canvieu 'llengua' per la vostra disciplina. Aquesta és la divisa més rellevant que rescataria de tota la meva formació inicial i la que no ha perdut ni una unça de veritat. És la que recordo més dels meus mestres. La que m'he cregut més i he comprovat més cops que és veritat. Prefereixo un docent que sàpiga dialogar i organitzar una classe perquè l'aprenent sigui el centre, que no pas un que sàpiga molta llengua (o matemàtiques o història), però no tingui habilitats socials.
Altres veus de la comunitat educativa
Alex Castillo Navarro Alex Castillo Navarro
President Fapac,.
Versatilitat dels nens
Miquel Àngel Prats i Fernández Miquel Àngel Prats i Fernández
Mestre i Pedagog. Director dels...
Coresponsabilitat educativa
Roser Juanola Terradellas Roser Juanola Terradellas
Professora UdG
Assumir els conflictes com a quelcom implícit en la naturalesa...
Antoni Verger Antoni Verger
Investigador al Departament de...
El finançament educatiu com a política d’equitat primordial
Nélida Zaitegi de Miguel Nélida Zaitegi de Miguel
Maestra, pedagoga e Inspectora de...
EDUCAR ES ENSEÑAR A SER BUENA PERSONA, BUENA CIUDADANA Y BUENA...
Xavier Martí i Renom Xavier Martí i Renom
Director d'Innovació
El món es mou per energia i evoluciona pel coneixement
Xavi Campos Marquès Xavi Campos Marquès
Gerent Col·legi d'Educadores...
L’educació prepara per al futur (i per al present)

Més informació