Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
José Luis Quirant Navarro
José Luis Quirant Navarro
Professor d'ESO a La Farga
He treballat a les diferents etapes educatives i crec que la paraula "mestre" és la que millor defineix la nostra feina apassionant d'artesans en el creixement de les persones. Des de fa anys estudio temes relacionats amb l'educació familiar perquè crec que l'escola, si pretén donar una educació integral, no es pot entendre sense una participació activa de la família.

Les tres coses que he après

1

L'aventura del saber

L'ésser humà té una insaciable curiositat per aprendre, per entendre millor la realitat que l'envolta. No obstant, l'escola no sempre aconsegueix desvetllar aquest potencial. Com a docents ens hauríem de preguntar si, de vegades, no estem fins i tot apagant les espurnes d'aquesta set de saber. El saber s'ha de transformar en repte, en aventura. Els nostres alumnes es converteixen en exploradors d'un parc temàtic que cada dia sorprèn amb nous enigmes. Nosaltres som guies que els ajuden a seguir un itinerari correcte, però són ells qui viuen l'aventura.
2

Una gastronomia d'alta cuina

Els docents també ens poder imaginar com a cuiners dels restaurants més acreditats, que són capaços de presentar plats deliciosos agradables a la vista, a l'olfacte i al paladar. Les nostres receptes són les programacions, que haurien d'incloure ingredients frescs com el treball per competències, les intel·ligències múltiples, els agrupaments cooperatius, la feina per projectes i l'avaluació per rúbriques. Això crea plats sucosos, ben amanits, que no es resisteixen ni als paladars més exigents. Com més variada sigui la carta millor: cuina de mercat, cuina d'autor, fast food,... tot intentant cobrir les necessitats dels més diversos comensals.
3

El carrer a l'escola i l'escola al carrer

Després de la família, l'escola ocupa un lloc preeminent com a institució educadora, però alhora s'ha mostrat insuficient. Les classes no poden continuar sent els llocs decimonònics on s'aprén el saber enciclopèdic Il·lustrat. Els docents, per la nostra banda, hem de canviar l'objectiu d'ensenyar pel de fer que els alumnes aprenguin. Per aconseguir aquest canvi de paradigma hem de fer entrar la societat a l'escola. Se'n pot aprendre molt del peixater de la cantonada o de la taxista del barri perquè serà un aprenentatge funcional, vivencial. I què en diem de treure l'escola al carrer? Als alumnes els convé aprendre del que fan els Mossos a una comissaria o què fan aquelles persones que, per desgràcia, es veuen abocades a fer cua a la porta de les oficines de l'INEM. Si ho fem, els alumnes ens ho agrairan i la societat s'identificarà amb nosaltres, tot coneixent-nos per quelcom més que pel que diuen els informes PISA.
Altres veus de la comunitat educativa
Jordi Porta Ribalta Jordi Porta Ribalta
President de la Fundació...
Voluntariat
Montserrat Gironell Montserrat Gironell
Mestre de Cicle Inicial
Educar per a la trascendència
Josep M. Vilalta Verdú Josep M. Vilalta Verdú
Secretari Executiu, Associació...
La formació al llarg de la vida
Beatriz Ballestín González Beatriz Ballestín González
Professora associada i...
La importància del concepte de vinculació per comprendre els...
Xavier Sans Antolí Xavier Sans Antolí
Mestre
Qui ha de protagonitzar el procés educatiu
Oriol Castellví i Estruch Oriol Castellví i Estruch
Director d'escola / mestre de...
Prioritzem!
Roser Canals Cabau Roser Canals Cabau
professora de ciències socials i...
Les didàctiques específiques claus en la formació del professorat

Més informació