Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Carles Duarte Montserrat
Carles Duarte Montserrat
President del CoNCA i director de la Fundació Lluís Carulla
Poeta i lingüista. Col·laborador de Joan Coromines i Antoni M. Badia i Margarit. He estat vicepresident de l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana, secretari general de la Presidència de la Generalitat. A la Fundació Lluís Carulla organitzem des de fa 35 anys els Premis Baldiri Reixac.

The three things I’ve learned

1

La formació del caràcter

L'any 1908 Pere Coromines, marit de la pedagoga Celestina Vigneaux i pare de Joan Coromines, va publicar el llibre La vida austera. Hi podem llegir: “I jo dic que en la vida de l’home auster totes les coses tenen un sentit, i tots els moviments un íntim anhel, perquè essent tota ella una pura veritat, no hi ha energies perdudes en la seva acció, " L'escola ha de contribuir a transmetre un sentit de responsabilitat sobre la pròpia existència que ha d'ajudar a ser-ne més conscient, a valorar més tot el que ofereix i a gaudir-ne més profundament.
2

L'educació en la sensibilitat

Els ensenyaments artístics són decisius en la formació de la personalitat i en la capacitat de crear i transmetre bellesa. També ho són en el ple desplegament de les potencialitats humanes, començant per les comunicatives a través de la literatura o de la interpretació teatral i continuant per la música o les arts plàstiques. No em refereixo tan sols als estudis especialitzats d'ensenyaments artístics, sinó a la presència de les arts (no cenyida a uns coneixements històrics!) a l'ensenyament comú. Ens cal des de l'escola educar en la celebració de l'art i de les portes que ens obre a viure més i més plenament.
3

Educar per compartir

La vida és una experiència individual, però a hores es produeix una certa exasperació del jo. L'escola pot contribuir d'una manera determinant a educar en el diàleg, en el pacte, en la construcció en comú. Només en casos excepcionals la trajectòria personal esdevé una singularitat i fins i tot així continuarà depenent de la col·laboració amb altres. Cal formar en la feina ben feta, però també en l'aportació i l'acolliment de l'esforç de cadascú per arribar més lluny en el que podem aspirar a ser.
Other voices from the educational community
Carme Barba Corominas Carme Barba Corominas
Mestra
Ser crítics per aprendre a mirar
Dionisio Romero Martínez Dionisio Romero Martínez
Estudiant de pedagogia de la UAB
Comprendre la complexitat de l'educació és clau per...
Àngel Querol i Pallarés Àngel Querol i Pallarés
Mestre i professor. Director d...
educar i ensenyar és fer créixer i donar eines per a l'...
Ana Moreno Salvo Ana Moreno Salvo
Cap de Projectes Educatius a...
Els alumnes aprenen i superen les seves dificultats quan el...
Maite Gorriz Farré Maite Gorriz Farré
Professora de matemàtiques
Una educació centrada en l'aprenentatge de l'alumnat...
Mònica Coll Llastarri Mònica Coll Llastarri
Infermera
PARTICIPACIÓ ACTIVA
Míriam Espinàs i Riera Míriam Espinàs i Riera
Mestra i ex regidora d'...
Evitar el fracàs escolar també està a les mans dels mestres, per...

More information