Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Jordi Domènech Casal
Jordi Domènech Casal
Professor de Secundària i formador de professorat.
Doctor en Biologia i Llicenciat en Humanitats, incorporat a la docència a secundària després de dedicar uns anys a la recerca bàsica i la divulgació científica. He publicat diversos articles de didàctica, principalment en el camp de les TIC/TAC i l'ensenyament de les ciències. Sóc formador de professorat en temes diversos (indagació, TAC, llengua-i-ciències) i membre del consell assessor de la revista Cuadernos de Pedagogía, on escric la columna "Entre los Umpa-Wampa". Participo en la creació de recursos educatius de ciències socials i naturals, digitals i en paper. Sóc ambaixador adjunt de la xarxa de professorat europea Scientix i coordinador del grup de treball d'innovació en l'ensenyament de les ciències EduWikiLab. Els meus interessos en ensenyament s'enfoquen a la gestió del coneixement a les organitzacions educatives, l'avaluació i autoregulació dels aprenentatges, l'ensenyament de les ciències mitjançant la indagació, el cicle llegir-escriure-aprendre, i les TAC.

The three things I’ve learned

1

Fer més potent el sentit comú, no substituir-lo

Les pràctiques a l'aula són de vegades tant allunyades del món real que l'alumnat desconnecta el que és, el que sap i el que pensa i ens quedem amb un cos inhabitat i passiu que espera que se li proporcionin ordres i intruccions, incapaç de prendre decisions o resoldre problemes que sí seria capaç de resoldre fora de l'aula. El que ensenyem no hauria de pretendre substituir el sentit comú dels alumnes, hauria de pretendre fer-lo més potent. Activar l'alumnat, fer que es vegi capaç de resoldre reptes, és essencial perquè sigui a l'aula sencer i depèn de les metodologies que usem i els rols que desenvolupem a l'aula.
2

Saber Ensenyar. Revisitar les fonts i aplicar-les

Especialment a secundària, on els professors no tenim gaire formació pedagògica, s'acaba tenint la impressió que cada dos per tres surt una cosa nova: cada curs, una nova formació. I no és així. Les TIC, les Flipped Classroom, la indagació, l'ABP, les competències bàsiques...tot plegat són reformulacions més o menys afortunades de propostes que daten de vint, trenta o fins i tot cent anys. Montessori, Freinet, Freire, Makarenko...les seves propostes van néixer al mateix lloc on som nosaltres: a l'aula, amb els alumnes. Seria fantàstic si aquests referents habitessin més sovint les sales de profes i els profes parléssim algun cop de didàctica, enlloc d'omplir documents i més documents. Especialment els que hem arribat a la docència des d'altres camps, no podem conformar-nos amb saber Història, Física o Matemàtiques. Hem de saber ensenyar.
3

D'un aprenentatge projectat a l'avaluació a una avaluació projectada a l'aprenentatge

Classificar, Certificar, Qualificar, són rols que la societat ens otorga als ensenyants, però que són secundaris en el nostre ofici. Ensenyar bé, ensenyar millor, i ajudar els nostres alumnes a millorar sí és la nostra feina. Davant les innumerables sol·licituds d'estandarització i tests i més tests de nivells i notes, i ara és un 4,9 i ara és un 6,1, convé que mantinguem la perspectiva i ens recordem que tractem amb persones, no amb números. I que el destinatari prioritari de l'avaluació és l'alumne, amb qui ens hem de comunicar en termes productius, que serveixin per a millorar. Si volem que els nostres alumnes es preocupin d'aprendre enlloc de si tenen un 5,8 o un 6,2, nosaltres hem de preocupar-nos, prioritàriament, d'ensenyar.
Other voices from the educational community
Anna Agramont Llinàs Anna Agramont Llinàs
I+D
L'educació en sí, és un projecte sense fi en constant...
Laia Pineda Rüegg Laia Pineda Rüegg
Cap de Projectes en Educació
Educar és reconèixer l’altre
Montserrat Gironell Montserrat Gironell
Mestre de Cicle Inicial
Educar per a la trascendència
MARTA ANGERRI FEU MARTA ANGERRI FEU
SECRETÀRIA GENERAL DEL CERCLE D...
L'autonomia dels centres
Juan Carlos Palomino Juan Carlos Palomino
Consultor de Innovación Educativa
El alumno es el centro
Marta Sadurní Brugué Marta Sadurní Brugué
Directora del Laboratori de Vincle...
El principal repte de la nova escola: desenvolupar la...
Mercè Bonjorn Dalmau Mercè Bonjorn Dalmau
Presidenta de l'AMPA La...
FUTUR

More information