Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
ALBERT ARBÓS BERTRAN
ALBERT ARBÓS BERTRAN
DEGÀ DE LA FACULTAT D'EDUCACIÓ DE LA UIC
Mestre i doctor en pedagogia per l'UdG. He impartit classes en tots els nivells del sistema educatiu. Estic investigant sobre les actuacions docents d'èxit i la lluita contra la pobresa, especialment ho estem aplicant a centreamèrica.

Las 3 cosas que he aprendido

1

L'ensenyament ha d'alliberar la intel·ligència en comptes de carregar-la

Les diferents formes d'apropiació dels sabers per part de l'alumnat tot respectant la seva heterogeneïtat no es pot fer perdre de vista que l'objectiu final és assolir els màxims resultats acadèmics per a tots i totes. No podem substituir el valor del coneixement pel valor de l'exercici, com sovint ens proposa un determinat tipus de construtivisme. L'ensenyament ha d'alliberar la intel·ligència en comptes de carregar-la. L'ensenyament ha d'alliberar la ment, i desenvolupar la responsabilitat individual, a través de l'exercici de la raó sobre les coses que aprèn. Un segon element, cabdal, per desenvolupar la responsabilitat individual, és saber gestionar l'error, l'adversitat, la inseguretat i la incertesa. Arriscar-se i cometre errors, somiar i fracassar...i aprendre del que han viscut. L'educació ha de proporcionar als estudiants espai i temps per desenvolupar-se.
2

No hi ha res més motivador que sentir-se escoltat i comprés.

El bon docent d'avui no és un distribuïdor de informacions, és un comunicador, es un acompanyant qualificat. Però, sobre tot, és un motivador -"Dona a l'infant el desig d'aprendre i qualsevol mètode serà bo", Jean-Jacques Rousseau. Motivar és moure, posar en moviment. Per fer-ho és essencial emocionar. M'emociona, sobre tot allò que m'importa. En aquest context, no hi ha res més motivador que sentir-se escoltat i comprés. Partir dels coneixements propis -d'aquells que adquirim sovint fora de l'escola- i compartir-los és essencial per l'aprenentatge. La riquesa que proporcionen els diversos coneixements -i bagatges culturals- que tenen els alumnes s'han de compartir a través de les interaccions, el que reafirmarà la seva confiança. Per motivar s'ha de donar confiança, per això s'ha de fer confiança, confiança en els altres, confiança en si mateix i rebre la confiança dels altres.
3

Per retenir l'alumnat cal la comunicació d'altes expectatives en l'àmbit acadèmic i laboral

Per atraure i retenir l'alumnat hem de substituir el pensament mecànic pel pensament madur, profund; el pensament repetitiu pel creatiu. La matemàtica no és només manipular xifres o transformar equacions emprant el càlcul infinitesimal, és, fonamentalment, entrenar en l'ús de la lògica simbòlica -a nivell més elevat possible- i desenvolupar el judici intuïtiu respecte a l'elecció dels processos que cal utilitzar. Un segon element que pot retenir l'alumnat és la comunicació d'altes expectatives en l'àmbit acadèmic i laboral. Fa poc visitava una escola en un barri marginal d'una gran ciutat. Vaig preguntar a una nena de dotze anys: què vols fer quan siguis gran? i em va respondre, davant la meva sorpresa, "vull estudiar medicina a Harvard"... per què no?. "la educación, en verdad, necesita tanto de formación técnica y científica como de sueños y utopía" (Freire, 1997)
Otras voces de la comunidad educativa
Pilar Lleonart Forradellas Pilar Lleonart Forradellas
Pedagoga, Cap de projectes (...
L'Educació ens fa crèixer per dins i per fóra. És una...
Jordi Carmona Espinosa Jordi Carmona Espinosa
Director Escola Garbí Pere Vergés...
Diga’m com avalues i et diré qui ets
Mercè Bonjorn Dalmau Mercè Bonjorn Dalmau
Presidenta de l'AMPA La...
FUTUR
Pedro de Haro Pedro de Haro
Director gerent Associació de...
Les colònies, escoles de convivència
Jordi Musons i Mas Jordi Musons i Mas
Director de l'Escola Sadako
METODOLOGIA. TREBALL EN EQUIP
ELSA POVEDA CARNÉ ELSA POVEDA CARNÉ
PRESIDENT AMPA EUROPA...
Integrar les TIC a l'escola
Damià Perpinyà Damià Perpinyà
Tècnic docent en el Servei de...
L’alumne protagonista

Más información