Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Marina Tomàs i Folch
Marina Tomàs i Folch
Professora

La meva trajectòria professional ha girat pràcticament tota la meva vida al voltant de l'educació. En primer lloc de forma més directa fent de mestra i directora d'una escola i, posteriorment a la Universitat. Després de més de 30 anys, el meu anàlisi sobre l'educació a Catalunya és que no s'aplica (ni l'administraicó, ni els professionals)  la lògica científica i sistemàtica a l'educació de la mateixa manera que es fa en àmbits més reconeguts com la medicina o la pròpia investigació.

El meu curriculum es caracteritza, entre altres, per la constant següent: m'he incorporat a un lloc de treball (sigui mestre, sigui directora, sigui vicedegana, ...) i al poc temps he conduït projectes d'investigació per trobar explicacions i fer propostes per millorar.

Des del punt de vista de la meva participació en política educativa estic relativament satisfeta del paper que vaig realitzar com a coordinadora del grup d'Autonomia de Centres en el marc del pacte Nacional per l'Educació

Las 3 cosas que he aprendido

1

Valors i cultura professional educativa

Quan un col•lectiu de professionals se sent orgullós de pertànyer-hi és un signe de prestigi i bon funcionament. En el món educatiu aquesta no és una realitat absolutament generalitzada. Esdevindríem un país més evolucionat i madur si valoréssim més l’educació i, conseqüentment, als qui la fan possible. Al meu entendre caldria girar la percepció que té el col•lectiu d’ensenyants d‘ells mateixos: fer-los veure que són decisius i responsables del futur del país; de la transcendència de la seva feina. En definitiva pujar l’autoestima dels propi col•lectiu. Es diu sovint que cal prestigiar la professió pensant en que cal canviar la percepció que té la societat dels ensenyants. Crec que la manera en que això esdevingui passa per augmentar l’autopercepció d’aquests.
2

Transferibilitat de la recerca educativa

Els diversos professionals del món educatiu (mestres, professorat d'Educació Secundària, monitors, ...) al nostre context (espanyol i català) es resisteixen a cercar en el món de la recerca educativa solucions als problemes que se'ls plantegen. Aquesta manca de confiança, segurament explicable i atribuïble a diverses causes, fa que la innovació educativa es realitzi més per intuïcions, ideologies que no pas per la informació contrastada del coneixement científic en educació. Aquest fet representa per a mi una quimera doncs, contràriament al que passa en altres àmbits (medicina, tecnologia,...) en l'àmbit educatiu ens movem en la relativització i la manca de proves fidedignes que ens farien més creïbles.
3

El model de direcció escolar

Quina és la raó per la qual els espanyols i catalans ens creiem que tenim un model de direcció escolar, diferent al de pràcticament tota Europa, i que aquest és el millor? En molts altres àmbits de funcionament de la nostra societat optem per copiar allò que funciona a altres indrets. No és el cas de l’educació. Els resultats educatius no són una prova de bona direcció escolar. Tampoc ho és la satisfacció del professorat. Així doncs, què fa que aquest model de direcció romangui en la nostra manera de conduir els centres educatius? Per ser breus: la inèrcia, la tradició i la por al canvi. En caràcter de proposta, crec que cal fer cas de la literatura científica sobre la direcció escolar i el lideratge i canviar allò que calgui per esdevenir més útils a la nostra societat. Anar en contra o desestimar la recerca abundant que existeix sobre la direcció escolar nomes és un signe d’ignorància, impròpia d’una societat que vol evolucionar.
Otras voces de la comunidad educativa
Artur Parcerisa Aran Artur Parcerisa Aran
Professor del Departament de...
Cal dedicar temps i espais per pensar en els per què
Neus Agut Horna Neus Agut Horna
Orientadora - Atenció a la...
La màgia
Xavier Chavarria Navarro Xavier Chavarria Navarro
Inspector en cap a Barcelona Ciutat
L'efecte centre existeix
Mireia Hugas Claparols Mireia Hugas Claparols
Tutora i professora de PQPI
AVANÇAR CAP A UNA ESCOLA INCLUSIVA, DE VERITAT
Berta de Dios Garcia Berta de Dios Garcia
Professora d'anglès, tutora i...
La importància de les emocions
J. Gil J. Gil
Estudiant de màsters UAB i UOC
L'educació formal no limita la informal
Noemí Sas Castilleja Noemí Sas Castilleja
Gestora cultural.
DIWO també (i sobretot en) educació

Más información