Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Neus Ferran Biera
Neus Ferran Biera
Docent
Tinc 51 anys, en fa més de la meitat que soc docent i sempre he usat com a eina els ordinadors en totes les seves vessants tot i donar classes de temes administratius, econòmics, matemàtics o ensenyant català a l'aula d'acollida del meu centre.

Las 3 cosas que he aprendido

1

Tothom a classe vol aprendre

Crec que tothom, alumnat i docents anem i fem classes per aprendre tots plegats, per tant el procés d'ensenyament-aprenentatge és bidireccional i que les eines ajuden a reforçar el procés, des d'anotacions en un full, a la tauleta, fent una fotografia a la pissarra amb el mòbi. Jo, com a docent, també vaig a aprendre. No hem de fer diferències entre els alumnes, tots tenen capacitats i competències que hem de saber molt bé com valorar. Cal escoltar activament per respondre també activament, cal reflexionar quines són les necessitats reals, fer-los-hi de guies i ensenyar-lis a demanar ajuda quan la necessiten. El seu futur serà incert i som nosaltres qui els hem d'ensenyar a navegar per ell.
2

El paradigma educatiu és adaptatiu i canviant

Parlem d'ecologies d'aprenentatge ja que aprenem no només a l'escola, l'educació és important sent formal, no formal i informal. La comunitat educativa i l'educació han traspassat les fronteres escolars. 1) aprenem "jugant" amb robots des de P5 amb un scratch adaptat amb icones i demanant ajuda a tots els educadors i a totes les famílies com a part activa en l'educació dels infants i joves. 2) intentem adaptar-nos en tot moment a les necessitats de l'alumnat i per tant cal integrar les emocions com una part important i necessària. 3) col·laborem amb el nostre entorn immediat i l'integrem també com educador, arbres amb codis QR, carrers, google maps, mòbils... Conclusió: estem dins un ecosistema escolar.
3

Les escoles són comunitats d'aprenentatge

Les escoles com a organitzacions que ensenyen també en el context de la societat del coneixement com diu de PAblos, som organitzacions que aprenem i creadores del propi aprenentatge. Som comunitats de professionals d'ensenyament-aprenentatge i cal que creem contextos innovadors on la millora en el coneixement vingui de la mà de la innovació i de l'assumpció de riscos per part de la pròpia comunitat sense deixar de banda el lideratge, clima escolar, organització... però sobretot el sentit de comunitat educadora i d'aprenentatge continu. El canvi és real.
Otras voces de la comunidad educativa
Jordi Domènech Casal Jordi Domènech Casal
Professor de Secundària i formador...
Fer més potent el sentit comú, no substituir-lo
Antoni Badia Antoni Badia
Professor dels Estudis de...
Família i escola, pares i mestres
Albert Carreño Pio Albert Carreño Pio
Mestre d'educació física /...
La importància de raonar i opinar
María del Rosario Comerón Mateos María del Rosario Comerón Mateos
Maestra
El conocimiento se construye compartiendo
Pepe Menéndez Pepe Menéndez
Director adjunt de Jesuïtes...
Ajudar a la comunitat educativa a centrar-se en el què volem...
Ramon Farré Roure Ramon Farré Roure
Professor i delegat del Govern a...
Dependrà de l’etapa educativa. Els recursos públics s’han d’...
Nicolau Espuña Tarrafeta Nicolau Espuña Tarrafeta
Mestre. Director General de FEDAC...
La passió i la creativitat són eines fonamentals.

Más información