Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Neus Ferran Biera
Neus Ferran Biera
Docent
Tinc 51 anys, en fa més de la meitat que soc docent i sempre he usat com a eina els ordinadors en totes les seves vessants tot i donar classes de temes administratius, econòmics, matemàtics o ensenyant català a l'aula d'acollida del meu centre.

Les tres coses que he après

1

Tothom a classe vol aprendre

Crec que tothom, alumnat i docents anem i fem classes per aprendre tots plegats, per tant el procés d'ensenyament-aprenentatge és bidireccional i que les eines ajuden a reforçar el procés, des d'anotacions en un full, a la tauleta, fent una fotografia a la pissarra amb el mòbi. Jo, com a docent, també vaig a aprendre. No hem de fer diferències entre els alumnes, tots tenen capacitats i competències que hem de saber molt bé com valorar. Cal escoltar activament per respondre també activament, cal reflexionar quines són les necessitats reals, fer-los-hi de guies i ensenyar-lis a demanar ajuda quan la necessiten. El seu futur serà incert i som nosaltres qui els hem d'ensenyar a navegar per ell.
2

El paradigma educatiu és adaptatiu i canviant

Parlem d'ecologies d'aprenentatge ja que aprenem no només a l'escola, l'educació és important sent formal, no formal i informal. La comunitat educativa i l'educació han traspassat les fronteres escolars. 1) aprenem "jugant" amb robots des de P5 amb un scratch adaptat amb icones i demanant ajuda a tots els educadors i a totes les famílies com a part activa en l'educació dels infants i joves. 2) intentem adaptar-nos en tot moment a les necessitats de l'alumnat i per tant cal integrar les emocions com una part important i necessària. 3) col·laborem amb el nostre entorn immediat i l'integrem també com educador, arbres amb codis QR, carrers, google maps, mòbils... Conclusió: estem dins un ecosistema escolar.
3

Les escoles són comunitats d'aprenentatge

Les escoles com a organitzacions que ensenyen també en el context de la societat del coneixement com diu de PAblos, som organitzacions que aprenem i creadores del propi aprenentatge. Som comunitats de professionals d'ensenyament-aprenentatge i cal que creem contextos innovadors on la millora en el coneixement vingui de la mà de la innovació i de l'assumpció de riscos per part de la pròpia comunitat sense deixar de banda el lideratge, clima escolar, organització... però sobretot el sentit de comunitat educadora i d'aprenentatge continu. El canvi és real.
Altres veus de la comunitat educativa
Rosa Alexandra Saltos Chacán
Docente
La educación debe ser una celebración de la vida
Ana Moreno Salvo Ana Moreno Salvo
Cap de Projectes Educatius a...
Els alumnes aprenen i superen les seves dificultats quan el...
Gemma Lienas Massot Gemma Lienas Massot
Escriptora
La coeducació
Jaume Pera Arenas Jaume Pera Arenas
TUTOR
Hi ha coses petites importants
Josep Bargalló Valls Josep Bargalló Valls
Formador. Institut de Ciències de...
Aprendre a aprendre
Jaume Mor  Sancho Jaume Mor Sancho
Planificació Educativa Ajuntament...
El pes de cadascun dels factors.
Roser Juanola Terradellas Roser Juanola Terradellas
Professora UdG
Assumir els conflictes com a quelcom implícit en la naturalesa...

Més informació