El coneixement profund de l’entorn escolar és el punt de partida per planificar actuacions bàsiques inicials , davant la urgència de reorientar els centres escolars per atendre les noves formes socials, per marcar indicadors i establir objectius de treball.
Tanmateix no és una procés lineal ni fàcil . El recolzament , als recursos i als itineraris traçats per les direccions en la continuïtat dels projectes fins a la seva avaluació , ha de comptar amb un compromís ferm des de l’Administració, tant local com Institucional, perquè encara avui, l’escola pública és una entitat que ha de lluitar contra l’estigmatització
que suposa la presència d’alumnes fills i filles de famílies immigrades i d’un perfil socioeconòmic baix .
Els lideratges pedagògics tenen a veure amb l’enfoc pedagògic i el valor que es dóna als alumnes com a persones, amb l’aplicació i la interrelació entre els principis educatius i l’entorn més immediat, la família. L’articulació de tots els elements vindrà donada per un plus d’autonomia de centre que encari amb valentia, lluny de perjudicis, el camí de la cohesió social.