Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Mirta S. Lojo Suárez
Mirta S. Lojo Suárez
Psicopedagoga. Doctora en Ciències de l'Educació

Sóc membre del grup de recerca GRODE del Departament de Pedagogia Aplicada de la UAB i actualment treballo com a coordinadora i docent del Postgrau “Orientació i estratègies per al debat educatiu en el context familiar” de la UAB. Entre les meves publicacions recents figuren "Els discursos sobre el gènere en educació secundària" i "Segregació o coeducació. Cultures tradicionals de gènere en les preferències relacionals de noies i nois".

The three things I’ve learned

1

La convivència en un entorn de respecte, comunicació i col•laboració.

Aquesta dimensió, que afecta a tota la comunitat educativa, implica compartir el poder i la presa de decisions en un marc fluid d’interaccions personals desjerarquitzades. L’experiència quotidiana de reconeixement i consideració envers les altres persones i l’expressió assertiva de les pròpies necessitats, idees i sentiments contribueix de forma significativa a la construcció de vincles de confiança i al creixement personal i social. El clima relacional positiu estimula la creativitat, el desig de superació i genera sentiments de solidaritat entre persones i grups. Es tracta d’un aprenentatge inscrit en el currículum implícit que prepara per a la vida, per a l’exercici d’una ciutadania activa, per a la participació comunitària i per al manteniment de relacions igualitàries i satisfactòries.
2

L’estimulació de la curiositat i el desig de saber.

Aquesta és, probablement, una de les tasques més difícils a què ha de fer front qui es dedica a ensenyar. Per descomptat que no es tracta de donar continuïtat a la societat de l’espectacle a les aules sinó de crear les condicions que facin possible la reflexió, la indagació, la formulació de bones preguntes. En la mateixa línia, la lectura no hauria de ser mai una imposició sinó la porta al descobriment afectiu i mental d’altres mons, la possibilitat de contrastar i avaluar allò conegut amb allò nou. El plantejament de reptes intel•lectuals en consonància amb els coneixements de l’alumnat, la valoració de l’explicitació dels camins empresos per arribar a una meta i el fet de mostrar-se com a persona que constantment aprèn fan del professorat un excel•lent model per a infants i adolescents. I, donat que ningú no hi és de manera isolada, aquests camins s’haurien de recórrer conjuntament i col•laborativament, perquè les altres persones també són en si mateixes font de coneixement i oportunitat d’aprenentatge.
3

Un currículum inclusiu, que incorpori la diversitat social i cultural pròpia d’aquest segle i les aportacions històriques i actuals de les dones a la societat.

Les administracions i institucions amb competències educatives tenen la possibilitat i la responsabilitat d’impulsar un currículum que no sigui excloent i que estigui d’acord amb els temps actuals. La diversitat, sigui cultural, de gènere, funcional o ètnica ha de ser transversal als continguts curriculars. Ha arribat l’hora, a més, d’esmenar la injustícia històrica de silenciar i invisibilitzar les aportacions de les dones a la ciència, a l’art i al sosteniment de la vida. El desenvolupament de les competències bàsiques no seria possible sense aquesta transformació, que per la seva banda representa l’oportunitat real d’una educació integral.
Other voices from the educational community
Norman Longworth Norman Longworth
Professor, UNESCO Consultant on...
That the 2 most important populations who should know about...
Germán Wilfrido Sánchez Valenzuela
docente de lengua y literatura en...
Enseñar para la vida
OLGA ROCA PUJOL OLGA ROCA PUJOL
MESTRES DE PRIMÀRIA
Amor
Laia Serra Sangüesa Laia Serra Sangüesa
Codirectora de Comusitària
L’EDUCACIÓ ARTÍSTICA ÉS LA PORTA CAP AL DESENVOLUPAMENT HOLÍSITC...
Joan Llisterri Homs Joan Llisterri Homs
Psicòleg educatiu
Cada alumne és un món
Olga Pascual i Vallès Olga Pascual i Vallès
Mestra de primària
Cal donar veu a totes les famílies
Assumpta Pla Pi Assumpta Pla Pi
Directora institut
Tal com som

More information