Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Francesc Ortiz Giménez
Francesc Ortiz Giménez
Director de la Fundació Sant Fructuós -Escoles diocesanes de Tarragona-
Economista de formació i pedagog de vocació -dues coses absolutament complementàries, us ho asseguro-, ja fa molts anys que la meva activitat és l'assessorament i gestió de centres educatius. És la feina que faig a les escoles diocesanes de Tarragona, juntament amb l'impuls d'activitats de lleure, culturals i socials amb el jovent des de la Fundació Sant Fructuós. Pare de quatre fills, l'orientació familiar i la formació de pares és l'altre hobby professional.

Les tres coses que he après

1

L’espai de col·laboració és el centre educatiu que te la col·laboració en el seu projecte

La col·laboració pel canvi educatiu s’ha de donar al centre. És allà on han d’implicar- se els actors, des d’un projecte de centre que busca aquest canvi i fomenta els compromisos entre les parts. Els projectes educatius, tal com s’han elaborat fins ara en la major part dels casos, no suposen una acció operativa i eficaç pel canvi. No impregnen el dia a dia de l’aula. Famílies, mestres i direccions dels centres ens hem d’apassionar per un projecte educatiu singular, únic –autonomia de centre – , que sigui ambiciós i permeti al professorat de descobrir -o tornar a descobrir- la tasca educadora amb una nova dimensió que ara, malauradament en molts casos, no existeix.
2

El mestre ha de liderar el canvi i la col·laboració en el seu àmbit. Perquè aquest és l’àmbit d’inici i arribada del canvi

El canvi global es farà des de la col·laboració, o no es farà. Qui ha de liderar aquest canvi que necessita del compromís i col·laboració de tots els implicats? El mestre. Perquè és un canvi a nivell micro, a l’aula, en el procés d’aprenentatge de cada alumne particular, en la implicació de la seva família, i en la innovació i exigència que cada mestre decideix posar-hi. És el mestre qui ha de prendre la iniciativa en aquest procés que, en el seu primer pas, requereix crear un clima de confiança amb els pares –primers educadors- , per a després buscar el compromís amb el projecte docent, que ha de definir un perfil competencial de l’alumne i una estratègia pedagògica en el qual hi treballin plegats famílies i mestres.
3

L’administració és clau en el camí de la formació i capacitació del mestre per aquesta tasca

Els sistemes administratius, lleis, reglaments, es centren molt en currículums i aspectes organitzatius i entenen la col·laboració d’una bona part de la comunitat educativa en espais i òrgans allunyats del procés d’aprenentatge: ampes, consells escolars, compromisos signats a l’ inici de l’ escolaritat, etc. L’administració s’ha de centrar en capacitar al mestre per exercir el lideratge a l’aula pel canvi. Aquesta és la gran reforma pendent – un pla de formació i de carrera del mestre- i sembla impossible dur-la a terme amb reglaments, o tan sols renovant alguna estructura actual. El mestre ha d’aportar i rebre treballant amb un equip docent amb actitud de millora constant i en un centre motivador per fer-ho . Quin ha de ser el paper de l’Administració? Aconseguir un perfil de mestre-líder i facilitar l’autonomia de centre i de projecte educatiu. Confiar en els centres i avaluar-los. Treballar per formar i acompanyar el millor professorat possible, perquè aquest serà l’encarregat de fer bo el sistema.
Altres veus de la comunitat educativa
Josep Mª Aragay Borràs Josep Mª Aragay Borràs
Educador social i musicoterapeuta
La música es una herramienta extraordinaria
Míriam Espinàs i Riera Míriam Espinàs i Riera
Mestra i ex regidora d'...
Evitar el fracàs escolar també està a les mans dels mestres, per...
Luis Emiliano Minga Guaillas
LIDER-DOCENTE
EL INTERAPRENDIZAJE
Marina Tomàs i Folch Marina Tomàs i Folch
Professora
Valors i cultura professional educativa
Àngels Domingo Àngels Domingo
Doctora en Pedagogia i Directora...
Formació docent
Germán Wilfrido Sánchez Valenzuela
docente de lengua y literatura en...
Enseñar para la vida
fabian macias garcía
Docente
EMPATÍA.-

Més informació