Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Mercè Mas i Ferrer
Mercè Mas i Ferrer
Mestra i Pedagoga.

Sóc mestra i pedagoga i formo part de diferents grups de formació en l’ àmbit de la didàctica de les ciències i la competència comunicativa que combino amb la formació de docents en avaluació formativa i la seva aplicació a l’aula. Sóc membre de Rosa Sensat.

Les tres coses que he après

1

L'avaluació formadora, al servei de la cohesió social

L´avaluació formadora, aquella que implica als alumnes a participar en la definició i revisió dels criteris, hauria de ser l’objectiu de tot sistema educatiu que creu fermament en una societat democràtica autèntica, perquè la necessitat d’establir arguments per avaluar, ens porta a desenvolupar l’autonomia dels nens i nenes dins d`estratègies de treball cooperatiu que suposen dinàmiques de relacions més complexes, enriquidores, i afavoridores de la cohesió social.
2

L’avaluació per a l’excel•lència és l’avaluació per a l'equitat.

No tots som iguals, però sí que hem de voler tractar, tothom, igual de bé, i això és reivindicar la cultura de l’esforç. L’esforç entès com la presa de consciència personal d'allò assolit i d'allò que queda per fer; l’esforç entès com a presa de decisions per assolir l’ èxit en els objectius projectats, que ens impulsi a continuar avançant. Per donar-hi resposta, ens cal refer més encara, les estructures temporals i espacials, i els recursos humans i materials, també més enllà de les parets de l’escola; per assegurar que aquesta personalització del procés d’ensenyament-aprenentatge, en la que l'avaluació formadora n'hauria de ser el motor, pugui convertir aquest esforç en ganes d'aprendre al llarg de la vida.
3

La confiança en la persona ha de ser a la base del clima d’aula.

La confiança cal donar-la d’entrada, i mantenir-la amb un tempo viscut a partir del diàleg, el contrast de parers, la reinterpretació dels missatges….,. La confiança a la classe, ens permet compartir responsabilitats i expressar l’error, tant malentès, davant d’un mateix i dels altres; tractant-lo com a oportunitat per a l’esforç i l’avenç cap a l’èxit personal.
Altres veus de la comunitat educativa
Ferran Castellarnau Fort Ferran Castellarnau Fort
Educador
Vivencial
Josep Mª Aragay Borràs Josep Mª Aragay Borràs
Educador social i musicoterapeuta
La música es una herramienta extraordinaria
Anna Espasa Roca Anna Espasa Roca
Directora del Programa de...
La importància del feedback en el procés d’aprenentatge
María José García San Pedro María José García San Pedro
Directora del Departamento de...
Observar la mirada de cada alumno
Norman Longworth Norman Longworth
Professor, UNESCO Consultant on...
That the 2 most important populations who should know about...
Marina Subirats Martori Marina Subirats Martori
Catedràtica emèrita de sociologia...
Que l'èxit o el fracàs depenen molt més de l'entorn...
Joan Canimas Brugué Joan Canimas Brugué
Observatori d'ètica aplicada...
De la utopia educativa a l'omnipresència de la formació

Més informació