Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Mercè Mas i Ferrer
Mercè Mas i Ferrer
Mestra i Pedagoga.

Sóc mestra i pedagoga i formo part de diferents grups de formació en l’ àmbit de la didàctica de les ciències i la competència comunicativa que combino amb la formació de docents en avaluació formativa i la seva aplicació a l’aula. Sóc membre de Rosa Sensat.

Les tres coses que he après

1

L'avaluació formadora, al servei de la cohesió social

L´avaluació formadora, aquella que implica als alumnes a participar en la definició i revisió dels criteris, hauria de ser l’objectiu de tot sistema educatiu que creu fermament en una societat democràtica autèntica, perquè la necessitat d’establir arguments per avaluar, ens porta a desenvolupar l’autonomia dels nens i nenes dins d`estratègies de treball cooperatiu que suposen dinàmiques de relacions més complexes, enriquidores, i afavoridores de la cohesió social.
2

L’avaluació per a l’excel•lència és l’avaluació per a l'equitat.

No tots som iguals, però sí que hem de voler tractar, tothom, igual de bé, i això és reivindicar la cultura de l’esforç. L’esforç entès com la presa de consciència personal d'allò assolit i d'allò que queda per fer; l’esforç entès com a presa de decisions per assolir l’ èxit en els objectius projectats, que ens impulsi a continuar avançant. Per donar-hi resposta, ens cal refer més encara, les estructures temporals i espacials, i els recursos humans i materials, també més enllà de les parets de l’escola; per assegurar que aquesta personalització del procés d’ensenyament-aprenentatge, en la que l'avaluació formadora n'hauria de ser el motor, pugui convertir aquest esforç en ganes d'aprendre al llarg de la vida.
3

La confiança en la persona ha de ser a la base del clima d’aula.

La confiança cal donar-la d’entrada, i mantenir-la amb un tempo viscut a partir del diàleg, el contrast de parers, la reinterpretació dels missatges….,. La confiança a la classe, ens permet compartir responsabilitats i expressar l’error, tant malentès, davant d’un mateix i dels altres; tractant-lo com a oportunitat per a l’esforç i l’avenç cap a l’èxit personal.
Altres veus de la comunitat educativa
Juana M. Sancho Juana M. Sancho
Catedràtica de Tecnologia...
Els altres som nosaltres
JOAN GUÀRDIA OLMOS JOAN GUÀRDIA OLMOS
Professor de la Facultat de...
Fer política per fer millorar l’educació es necessari, fer...
Germán Wilfrido Sánchez Valenzuela
docente de lengua y literatura en...
Enseñar para la vida
Josep Maria Jarque Jutglar Josep Maria Jarque Jutglar
Aprenent de mestre
Els llibres que duc sota el braç
Margarida Falgàs i Isern Margarida Falgàs i Isern
Mestra i professora de didàctica...
L'autonomia en l'aprenentatge és la clau de la...
Teresa Calveras Teresa Calveras
Mestra, ara retirada
Escoltar l'alumnat
Ana Belén Colén Ráfales Ana Belén Colén Ráfales
Mestra/Centre Recursos Pedagògics
El bon mestre ha de crear un clima de confiança a l'aula

Més informació