Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Míriam Espinàs i Riera
Míriam Espinàs i Riera
Mestra i ex regidora d'educació de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú
Sóc mestra d'educació especial, malgrat actualment estic treballant a l'escola ordinària com a tutora de 6è. Les diferents dedicacions professionals que he tingut al llarg dels anys, des de vetlladora fins a regidora d'educació, m'han permès veure el món de l'educació des de molts i variats punts de vista que han enriquit molt la meva perspectiva. Sóc una apassionada del món de l'educació.

Les tres coses que he après

1

Evitar el fracàs escolar també està a les mans dels mestres, per què no canviem el model d’escola per fer que hi càpiga tothom?

Quan treballava a l’ajuntament em preguntaven sovint quina era la millor o pitjor escola de la ciutat, i jo sempre els deia el mateix: si el teu fill o filla té facilitat per als aprenentatges acadèmics, totes les escoles són bones; visita les escoles pensant que, potser, el teu infant no té aquesta facilitat, i li caldrà una escola que sàpiga apreciar igualment el seu esforç i les seves capacitats, i que sàpiga treballar per treure el millor de cada alumne. Tenim alumnes amb grans capacitats per fer grans coses a la vida, però que per motius diferents no s’adapten al context educatiu estrictament acadèmic. Cal que l’escola no faci persones fracassades, cal no tallar les ales als infants i joves, pensem com fer que l’escola sigui un context apte per a tots i totes, on els mestres puguem guiar i acompanyar als alumnes en el seu particular camí per enfocar la vida. Acceptem i valorem totes les capacitats, totes les intel•ligències, totes les virtuts de tots i cada un dels nostres infants i joves.
2

L’educació especial, un repte a favor de tots

Quan parlem d’educació inclusiva, on els alumnes amb discapacitat o amb especials dificultats estan inclosos a les escoles ordinàries, no només parlem dels avantatges que té l’escola inclusiva per aquests alumnes, també parlem , i sobretot, dels avantatges que té aquesta integració per a la resta dels infants i joves, que aprenen a conviure, a compartir, a solidaritzar-se, a saber apreciar les diferències, a saber-hi conviure, i a saber acceptar les pròpies diferències. No són aquests els valors que volem promoure entre els nostres infants? No us sembla que són prou motius per fomentar aquest tipus d’escola?
3

El repte real de l ‘educació?

Si a qualsevol de nosaltres ens pregunten què volem dels nostres fills quan siguin grans, què volem que aprenguin en aquesta vida, què diríeu? Pensem-hi dos minuts........ Segurament cap de vosaltres ha pensat que vol que sàpiga tots els rius d’Espanya, o que sàpiga la definició del que és un verb copulatiu...., de ben segur hem pensat en que volem que siguin nois i noies preparats per la vida, que sàpiguen enfocar els problemes i els reptes que se’ls presentin, que sàpiguen buscar la informació que necessitin en cada moment, i sobretot que siguin bones persones.... Doncs arromanguem-nos les mànigues i posem-nos a treballar en aquesta direcció!
Altres veus de la comunitat educativa
Francesc Balagué Francesc Balagué
Invesitigador i Formador,...
Oberta al món
Rosa Guàrdia Grau Rosa Guàrdia Grau
Coordinadora Moviment de Renovació...
Un projecte compartit
Joan Moya Piñol Joan Moya Piñol
Mestre de primària
Implicació
Alejandro Paniagua Rodriguez Alejandro Paniagua Rodriguez
Mestre i Investigador Predoctoral...
Per una nova Economia Política de l'escola
Ana Belén Colén Ráfales Ana Belén Colén Ráfales
Mestra/Centre Recursos Pedagògics
El bon mestre ha de crear un clima de confiança a l'aula
Isabel Sierra Navarro Isabel Sierra Navarro
Directora Programes Benestar i...
Els inicis
Joan Joan
professor de secundària jubilat
L'alumne, al centre

Més informació