Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Míriam Espinàs i Riera
Míriam Espinàs i Riera
Mestra i ex regidora d'educació de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú
Sóc mestra d'educació especial, malgrat actualment estic treballant a l'escola ordinària com a tutora de 6è. Les diferents dedicacions professionals que he tingut al llarg dels anys, des de vetlladora fins a regidora d'educació, m'han permès veure el món de l'educació des de molts i variats punts de vista que han enriquit molt la meva perspectiva. Sóc una apassionada del món de l'educació.

Les tres coses que he après

1

Evitar el fracàs escolar també està a les mans dels mestres, per què no canviem el model d’escola per fer que hi càpiga tothom?

Quan treballava a l’ajuntament em preguntaven sovint quina era la millor o pitjor escola de la ciutat, i jo sempre els deia el mateix: si el teu fill o filla té facilitat per als aprenentatges acadèmics, totes les escoles són bones; visita les escoles pensant que, potser, el teu infant no té aquesta facilitat, i li caldrà una escola que sàpiga apreciar igualment el seu esforç i les seves capacitats, i que sàpiga treballar per treure el millor de cada alumne. Tenim alumnes amb grans capacitats per fer grans coses a la vida, però que per motius diferents no s’adapten al context educatiu estrictament acadèmic. Cal que l’escola no faci persones fracassades, cal no tallar les ales als infants i joves, pensem com fer que l’escola sigui un context apte per a tots i totes, on els mestres puguem guiar i acompanyar als alumnes en el seu particular camí per enfocar la vida. Acceptem i valorem totes les capacitats, totes les intel•ligències, totes les virtuts de tots i cada un dels nostres infants i joves.
2

L’educació especial, un repte a favor de tots

Quan parlem d’educació inclusiva, on els alumnes amb discapacitat o amb especials dificultats estan inclosos a les escoles ordinàries, no només parlem dels avantatges que té l’escola inclusiva per aquests alumnes, també parlem , i sobretot, dels avantatges que té aquesta integració per a la resta dels infants i joves, que aprenen a conviure, a compartir, a solidaritzar-se, a saber apreciar les diferències, a saber-hi conviure, i a saber acceptar les pròpies diferències. No són aquests els valors que volem promoure entre els nostres infants? No us sembla que són prou motius per fomentar aquest tipus d’escola?
3

El repte real de l ‘educació?

Si a qualsevol de nosaltres ens pregunten què volem dels nostres fills quan siguin grans, què volem que aprenguin en aquesta vida, què diríeu? Pensem-hi dos minuts........ Segurament cap de vosaltres ha pensat que vol que sàpiga tots els rius d’Espanya, o que sàpiga la definició del que és un verb copulatiu...., de ben segur hem pensat en que volem que siguin nois i noies preparats per la vida, que sàpiguen enfocar els problemes i els reptes que se’ls presentin, que sàpiguen buscar la informació que necessitin en cada moment, i sobretot que siguin bones persones.... Doncs arromanguem-nos les mànigues i posem-nos a treballar en aquesta direcció!
Altres veus de la comunitat educativa
Nicolau Espuña Tarrafeta Nicolau Espuña Tarrafeta
Mestre. Director General de FEDAC...
La passió i la creativitat són eines fonamentals.
Manel Rega Tallon Manel Rega Tallon
Técnic manteniment
Autonomía, respecte, valors.
Dionisio Romero Martínez Dionisio Romero Martínez
Estudiant de pedagogia de la UAB
Comprendre la complexitat de l'educació és clau per...
Montserrat Boix Fargas Montserrat Boix Fargas
Mestra
Respecte i autoritat
Nélida Zaitegi de Miguel Nélida Zaitegi de Miguel
Maestra, pedagoga e Inspectora de...
EDUCAR ES ENSEÑAR A SER BUENA PERSONA, BUENA CIUDADANA Y BUENA...
Xavier Martínez-Celorrio Xavier Martínez-Celorrio
Professor de Sociologia de l'...
Tasques i activitats desafiants per crear aprenentatges valuosos...
Alex Castillo Navarro Alex Castillo Navarro
President Fapac,.
Versatilitat dels nens

Més informació