Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Rafael Ruiz de Gauna Torres
Rafael Ruiz de Gauna Torres
Director de Relacions Institucionals i Formació - Estudis Fundació Pere Tarrés

Sóc llicènciat en Biologia, PMD per ESADE. Monitor i director d'activitats de lleure infantil i juvenil , i diplomat en amimació sociocultural. Crec en el potencial de l'educació, i especialment en el lleure i l'acció social, per al creixement de les persones i per a la transformació social. Intento contribuir al desenvolupament comunitari, i a l'enfortiment de la iniciativa social amb la meva participació a moltes organitzacions de segon i tercer nivell.

 

Les tres coses que he après

1

El lleure educatiu afavoreix la igualtat d'oportunitats dels infants

En un moment d'increment de les desigualtats socials, és imprescindible repensar els nostres sistemes de benestar per a garantir la igualtat d'oportunitats de la infància, a fi que el seu naixement no condicioni inexorablement la seva vida. En aquest sentit, tot i les dificultats del món escolar i del compromís de molts mestres, és imprescindible potenciar l'accessibilitat als espais de lleure, per a afavorir el desenvolupament dels nois i noies. Es fora de l'aula on hi ha important inequitats, com ara les tic, els idiomes, el reforç escolar, o el desenvolupament de competències clau per a la vida personal i professional. Per això cal potenciar l'educació no formal, un espai privilegiat de relacions interpersonals, de capacitació en capacitats com el treball en equip, la iniciativa, la responsabilitat, ...
2

L'afecte és clau en l'educació

Certament l'educació té una part de tecnologia, de metodologia per a poder atendre i fer crèixer les persones. Ara bé, més enllà d'uns certs coneixements bàsics, és determinant l'afecte i l'exemplaritat dels educadors envers els infants. A la nostra trajectòria vital recordem aquells mestres, que amb passió, testimoni, i coherència ens han fet arribar la confiança, la tendresa i la convicció en les nostres capacitats, I no només de paraula, sinó amb signes d'afecte, amb expressions ben vives.
3

La comunitat i l'entorn eduquen

No som éssers aillats, Vivim en societat i en un entorn que ens limita i ens possibilitat. Aquesta va ser una de les intucions dels moviments pedagògics, i de les primeres colònies. Aporfitar un entorn diferent per a potenciar els infants. les escoles no poden ser centres desvinculats de l'entorn, han de ser agents de canvi i de lligam amb la comunitat. I han de poder treballar l'entorn diferent i canviant per a potenciar l'educació.
Altres veus de la comunitat educativa
Carlos Sánchez-Valverde Visus Carlos Sánchez-Valverde Visus
Educador Social. Professor d'...
No és el mateix ser competent que ser capaç, ni autònom.
Jordi Díaz Gibson Jordi Díaz Gibson
Professor i Investigador en...
L'autoestima és la pedra filosofal de l'educació
Christian Riera Christian Riera
Docente
Debe ser divertida
Laia Serra Sangüesa Laia Serra Sangüesa
Codirectora de Comusitària
L’EDUCACIÓ ARTÍSTICA ÉS LA PORTA CAP AL DESENVOLUPAMENT HOLÍSITC...
Ramon Terrassa i Cusí Ramon Terrassa i Cusí
Director general d'Acció...
El sentit de comunitat.
Xavier Martínez-Celorrio Xavier Martínez-Celorrio
Professor de Sociologia de l'...
Tasques i activitats desafiants per crear aprenentatges valuosos...
Ferran Castellarnau Fort Ferran Castellarnau Fort
Educador
Vivencial

Més informació