Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Román Castro Alcaide
Román Castro Alcaide
Professor d'universitat
He estat professor de secundària i posteriorment de diverses universitats de l’estat espanyol. En aquest moments, soc professor de la UNIR, procurant guiar bé als estudiants que volen ser professors de secundaria. Poques coses em fan més feliç, a part de les més comunes en tot esser humà, que la satisfacció d’haver estimulat la sinapsi dels estudiants després d’una bona classe.

Les tres coses que he après

1

Entusiasme

L’entusiasme és imprescindible es qualsevol faceta de la nostra vida. A l’educació resulta determinant. En aquests moments, més que mai, precisem professionals amb cor, professors i professores, mestres, líders pedagògics que emocionin, que apassionin i que ho facin amb un fons d’implicació creïble, no pas per interessos tàctics o dubtosos. La professió de professor, de mestre, més que cap altra, precisa gent que entusiasmi.
2

Rigor

Ningú no vol sopes de duro. Les coses que fem s’han de fer a consciencia, no superficialment. Els alumnes acaben detectant, tard o d’hora, al impostor, a l’estafador, a l’il·lusionista. Es tracta d’estimular i ensenyar delectant, però sense sacrificar el rigor del que s’ensenya. En aquest taulell d’operacions que és el món, tothom necessitem valises i referents, i per ser-ho han de ser sòlides, amb arrels movibles que s’adaptin a l’entorn. Els professors ha de ser rigorosos, sense sacrificar la tendresa, i exigents sense deixar de ser sensibles.
3

Visió

Hem de transmetre sentit, aplicabilitat, finalitat al que fem i ensenyem. Hem de saber mostrar un planell, un mapa, on els alumnes situen el que estan fent en un recorregut, amb paràmetres i coordenades, amb quotes de nivell, accidentes orogràfics i metes volants, on aparegui un “Ets aquí” per a que sàpiguen el camí realitzat i la resta de recorregut. Han de percebre que avencen amb sentit. El professor ha de tenir sempre una visió en l’horitzó. Els ulls del professorat han de ser com els del camaleó. Un enfoca el curt termini, l’altre el mig-llarg. Cada ull s’ha de moure de forma independent. Un mira cap el passat, l'altre cap el futur i el cap en el present.
Altres veus de la comunitat educativa
Xavier Sans Antolí Xavier Sans Antolí
Mestre
Qui ha de protagonitzar el procés educatiu
Ismael Sanz Labrador Ismael Sanz Labrador
Director del Instituto Nacional de...
¿Cómo se destinan en España los recursos?
Juan Carlos Palomino Juan Carlos Palomino
Consultor de Innovación Educativa
El alumno es el centro
Fabiola Díaz Guevara Fabiola Díaz Guevara
Docente Universitaria
Educarse no es un momento sincrónico, es diacrónico
Xavi Geis Xavi Geis
Mestre i direcció escola Rellinars
A aprendre
Josep Maria Jarque Jutglar Josep Maria Jarque Jutglar
Aprenent de mestre
Els llibres que duc sota el braç
Isabel Sierra Navarro Isabel Sierra Navarro
Directora Programes Benestar i...
Els inicis

Més informació