Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Román Castro Alcaide
Román Castro Alcaide
Professor d'universitat
He estat professor de secundària i posteriorment de diverses universitats de l’estat espanyol. En aquest moments, soc professor de la UNIR, procurant guiar bé als estudiants que volen ser professors de secundaria. Poques coses em fan més feliç, a part de les més comunes en tot esser humà, que la satisfacció d’haver estimulat la sinapsi dels estudiants després d’una bona classe.

The three things I’ve learned

1

Entusiasme

L’entusiasme és imprescindible es qualsevol faceta de la nostra vida. A l’educació resulta determinant. En aquests moments, més que mai, precisem professionals amb cor, professors i professores, mestres, líders pedagògics que emocionin, que apassionin i que ho facin amb un fons d’implicació creïble, no pas per interessos tàctics o dubtosos. La professió de professor, de mestre, més que cap altra, precisa gent que entusiasmi.
2

Rigor

Ningú no vol sopes de duro. Les coses que fem s’han de fer a consciencia, no superficialment. Els alumnes acaben detectant, tard o d’hora, al impostor, a l’estafador, a l’il·lusionista. Es tracta d’estimular i ensenyar delectant, però sense sacrificar el rigor del que s’ensenya. En aquest taulell d’operacions que és el món, tothom necessitem valises i referents, i per ser-ho han de ser sòlides, amb arrels movibles que s’adaptin a l’entorn. Els professors ha de ser rigorosos, sense sacrificar la tendresa, i exigents sense deixar de ser sensibles.
3

Visió

Hem de transmetre sentit, aplicabilitat, finalitat al que fem i ensenyem. Hem de saber mostrar un planell, un mapa, on els alumnes situen el que estan fent en un recorregut, amb paràmetres i coordenades, amb quotes de nivell, accidentes orogràfics i metes volants, on aparegui un “Ets aquí” per a que sàpiguen el camí realitzat i la resta de recorregut. Han de percebre que avencen amb sentit. El professor ha de tenir sempre una visió en l’horitzó. Els ulls del professorat han de ser com els del camaleó. Un enfoca el curt termini, l’altre el mig-llarg. Cada ull s’ha de moure de forma independent. Un mira cap el passat, l'altre cap el futur i el cap en el present.
Other voices from the educational community
Jaume Martin Jordana Jaume Martin Jordana
Mestre d'anglès
Mirada
Toni Beltran Soldevila Toni Beltran Soldevila
Director col·legi La Salle
Hem de fer que a les escoles no sigui un lloc on s’ensenyi sinó...
Pilar Medina Bravo Pilar Medina Bravo
Professora de la Universitat...
Aprendre implica temps
Alejandro Paniagua Rodriguez Alejandro Paniagua Rodriguez
Mestre i Investigador Predoctoral...
Per una nova Economia Política de l'escola
Ignasi Carreras Ignasi Carreras
Director de l´Institut d´Innovació...
Oportunitats de futur
José Luis Quirant Navarro José Luis Quirant Navarro
Professor d'ESO a La Farga
Només s'educa des de l'estimació.
Berta de Dios Garcia Berta de Dios Garcia
Professora d'anglès, tutora i...
La importància de les emocions

More information