Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Xavier Besalú Costa
Professor de Pedagogia a la Universitat de Girona
He fet 12 anys de mestre d'escola; des de fa uns anys, faig de professor dels estudis de magisteri i de pedagogia a la universitat de Girona. M'he especialitzat en educació intercultural i en formació de professorat. En aquest sentit, col·laboro amb alguns moviments de renovació pedagògica, amb el sindicalisme de classe i amb alguna associació solidària.

Les tres coses que he après

1

La relació personal és important

En un context de saturació de la informació, de globalització, de virtualitat, l'educació té un actiu important (que, en aquests moments, pot fer fins i tot un paper reequilibrador) que és el contacte físic, la relació personal, la presencialitat, el diàleg en primera persona, de tu a tu. Sense renunciar a res, convé potenciar aquesta dimensió de l'educació.
2

Llegir demana temps, atenciói i esforç

La lectura, amb voluntat d'aprendre, de comprendre, de saber, no és una activitat mecànica, ni senzilla. Requereix d'algunes condicions. La primera és temps: està informat és fàcil; convertir la informació en saber, en formació, demana una certa calma. L'atenció, a la vista dels múltiples estímuls que ens criden, no ho té fàcil per concentrar-se; per això cal entrenar-la. Finalment, avui que està tan de moda l'esforç, sense més precisions, convé dir que la lectura és també una activitat esforçada.
3

L'aprenentatge, com la vida, no s'acaba mai

Quan tens una certa edat (com és el meu cas) t'adones que la formació de base (l'obligatòria i la unviersitària) va ser només una plataforma, un punt de partida per llençar-se amb certes garanties al mar de la vida. I t'adones també que ha estat la vida justament la que ha anat conduint els teus interessos, les teves formacions, els teus aprenentatges... Doncs això!
Altres veus de la comunitat educativa
Jordi Bardají Cusó Jordi Bardají Cusó
Professor interí de secundària
Els que han de fer feina són els alumnes
Jordi Musons i Mas Jordi Musons i Mas
Director de l'Escola Sadako
METODOLOGIA. TREBALL EN EQUIP
MÓNICA MOYA LÓPEZ MÓNICA MOYA LÓPEZ
Pedagoga, autora i tutora de...
Aprovar no és aprendre
Rafael Bisquerra Rafael Bisquerra
Catedràtic d'Orientació...
Educació integral.
Carme Barba Corominas Carme Barba Corominas
Mestra
Ser crítics per aprendre a mirar
Núria Alart i Guasch Núria Alart i Guasch
Professora de secundària
La importància de l’autoconeixement per a l’aprenentatge al...
Xavier Melgarejo Xavier Melgarejo
Psicòleg escolar i professor
L’escola ha de ser un espai de llibertat i d’afecte

Més informació