Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Joan Domènech
Joan Domènech
Mestre i director de l'escola Fructuós Gelabert

Sóc director de l’escola pública Fructuós Gelabert de Barcelona. Pertanyo a la Federació de MRP de Catalunya.

Les tres coses que he après

El professorat ha d’exercir la seva responsabilitat en la millora de l’escola
1

El canvi es produeix a l’aula. Però, cap on el dirigim?

Fer avui l’escola que necessitem pel demà és possible. I és possible en la pràctica diària de les nostres escoles si som capaços de posar en pràctica una idea d’educació que ens ajudi a fer els millors aprenentatges, a preparar-nos per ser ciutadans crítics i actius, i a tenir els recursos i les eines (cognitives i emocionals) que ens ajudin a saber què hem de fer de les nostres vides. 

I tot això no des de la neutralitat, sinó en una direcció clara: l’educació i l’escola seran transformadores o perdran la part més important de la seva naturalesa. Per això és necessari aquest compromís a favor de l’educació i de les persones. 

2

Exercir la professionalitat. Redefinir-la

El professorat, les escoles, tenim capacitat de millorar-la. Però hem  de creure’ns-ho i exercir-ho. Hem de redefinir el nostre fer quotidià des de la professionalitat. Exercir-la implica responsabilitat, capacitat de decisió, d’actuació malgrat les dificultats, de disseny en situacions difícils i complexes. Millorar l’educació –l’escola del demà cal plantejar-la des d’aquesta necessitat de millora– vol dir exercir aquesta responsabilitat, sense posar com a excusa les situacions concretes des de les quals l’exercim. L’educació depèn de les persones, i millorar l’escola està relacionat amb millorar el professorat. 

3

Canviar l’Administració

L’Administració té la gran responsabilitat de ser la facilitadora del canvi. Per això cal fer un gir copernicà al seu disseny. L’Administració ha de deixar de ser la que dicta com hem de canviar, treballar o educar –algú altre pot fer molt millor aquesta funció "prescriptiva" o "orientativa"– per centrar el 95% de les seves funcions a posar les condicions que facilitin el canvi: entre elles, la  més important, aconseguir que el professorat estigui disposat a millorar, s’impliqui en l’educació i exerceixi la seva responsabilitat en aquest procés. 

Altres veus de la comunitat educativa
Xavi Geis Xavi Geis
Mestre i direcció escola Rellinars
A aprendre
Carlos Guillermo Mena Ordóñez
Docente de séptimo grado de EGB
La Educación empieza por el ejemplo
Montserrat Boix Fargas Montserrat Boix Fargas
Mestra
Respecte i autoritat
Núria Alart i Guasch Núria Alart i Guasch
Professora de secundària
La importància de l’autoconeixement per a l’aprenentatge al...
José Luis Quirant Navarro José Luis Quirant Navarro
Professor d'ESO a La Farga
Només s'educa des de l'estimació.
Josep Anguera i Torrents Josep Anguera i Torrents
Economista
Vocació = agradar ensenyar
Klever Ernesto Zagal Chisaguano Klever Ernesto Zagal Chisaguano
Profesor de educación básica de...
La educación debe ser una celebración de la vida

Més informació