Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Carles Sigalés Conde
Carles Sigalés Conde
Director dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la Universitat Oberta de Catalunya

Sóc professor agregat i director dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la Universitat Oberta de Catalunya. A banda de la meva experiència docent i de recerca a la universitat, he desenvolupat una àmplia trajectòria professional en el camp de l’educació escolar.

Les tres coses que he après

Ja és un fet que les generacions actuals i les futures necessitaran formar-se mentre visquin
1

En la societat del coneixement l’educació al llarg de la vida és necessària per a tota la ciutadania

Tothom necessita formar-se al llarg de la vida. No només les persones amb estudis universitaris i una feia qualificada. L’educació ha de donar segones oportunitats a qui ha abandonat prematurament el sistema educatiu; ha de permetre continuar aprenent, desaprendre i actualitzar coneixements, un cop acabada l’escolarització. No s’ha de confondre l’educació al llarg de la vida amb la formació laboral. Aquesta darrera només n’és una part. L’accés a la cultura, la millora del benestar personal i el ple exercici de la ciutadania són imprescindibles per reduir les desigualtats i també han de ser objectius de l’educació al llarg de la vida. El repte de la nostra societat és fer arribar noves oportunitats d’educació a qui més les necessita. Cal obrir les institucions educatives a la comunitat i donar suport a les noves iniciatives, que vindran de les mateixes persones interessades.

2

Les TIC tindran un paper fonamental en la generalització de l’educació al llarg de la vida

La necessitat d’educació per a tothom, amb independència de la situació laboral, del lloc on es viu o del moment vital en què es troba una determinada persona, no es podrà satisfer si no és amb l’ús intensiu de les TIC. Les TIC permeten trencar les barreres de l’espai i del temps, fomenten la comunicació, la col·laboració entre iguals i l’intercanvi de coneixements. Com a mitjà, o com a instrument de suport, les TIC ajudaran a superar les fronteres entre l’educació institucionalitzada i les noves formes d’accés al coneixement. Gran part de la informació ja està disponible a internet; les xarxes socials, les iniciatives educatives públiques i privades i els recursos en obert, que cada cop tenen més presència a la xarxa, han de contribuir a incrementar les oportunitats d’educació per a tothom. Cal assegurar que els sectors socials més desafavorits tinguin més accés a internet i desenvolupin les seves competències digitals.

3

L’educació al llarg de la vida qüestiona la rigidesa i la impermeabilitat de les institucions educatives

Ja és un fet que les generacions actuals i les futures necessitaran formar-se mentre visquin. Malgrat aquesta evidència, continuem organitzant el sistema educatiu com si tot s’hagués d’aprendre durant els primers vint-i-cinc anys de vida. Ens entossudim a dissenyar uns currículums sobrecarregats que molts estudiants no tenen temps d’assimilar. Cal repensar l’educació com a procés que es du a terme al llarg de la vida. Les institucions educatives s’han d’obrir a la comunitat i han de col·laborar amb altres agents en aquest procés. Les persones, a mesura que es fan adultes, han de tenir més protagonisme en les decisions sobre la seva pròpia formació. Cada cop més, l’educació no reglada i l’educació no formal tindran més pes en la formació al llarg de la vida. I les iniciatives de les mateixa persones, aprofitant les facilitats que proporcionen les TIC, també. Institucions com ara les universitats hauran d’afrontar aquest repte d’una manera més decidida, si volen respondre a aquesta demanda social emergent. 

Altres veus de la comunitat educativa
Xavier Masllorens Escubós Xavier Masllorens Escubós
Director general Educació Sense...
L'equilibri entre saviesa i felicitat és fonamental
Montserrat Fisas Ollé Montserrat Fisas Ollé
Docent en Educació de persones...
S’ha de garantir l’educació bàsica de totes les persones adultes...
Quim Brugué Torruella Quim Brugué Torruella
Catedràtic ciència política (...
Els alumnes no recorden les assignatures, recorden els professors
Montse González Vera Montse González Vera
Assessora i formadora de Formació...
Quin ha de ser el paper dels centres docents quan es pot...
Roser Argemí Relat Roser Argemí Relat
Cap de projectes a la Fundació...
El COMPROMÍS mou muntanyes
Vanesa Berlanga Silvente Vanesa Berlanga Silvente
Professora associada - Universitat...
La estadística: un reto para los universitarios
Encarna Molina Hita Encarna Molina Hita
Mestra i psicopedagoga jubilada
El treball en equip ens enriqueix

Més informació