Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Encarna Molina Hita
Encarna Molina Hita
Mestra i psicopedagoga jubilada

La meva formació bàsica és de mestra i psicopedagoga. Durant els anys dedicats a l’ensenyament reglat he treballat a tots els nivells educatius: des d’Escola Bressol  fins a Post Graus universitaris i a les darreres dècades m’he  dedicat bàsicament a població amb risc de marginació com son alumnat nouvingut i població gitana de barris amb difícil inclusió social.

A l’actualitat, a partir de la meva jubilació, des de “9 Barris Acull” faig classes de castellà i català a població adulta recent arribada, provinent d’altres llengües i cultures, a més d’impulsar la “Xarxa d’intercanvi de Coneixements de Can Basté”, també a 9 Barris.   

Les tres coses que he après

1

El treball en equip ens enriqueix

A la societat actual és impossible dominar totes les habilitats i coneixements, però si treballem en equip ens enriquim mútuament en relació a l’objectiu concret que ens motiva. En educació cal tenir una visió multidisciplinar dels objectius i de les persones per fer avançar en coneixements i en maduresa. Només des d’aquest enfocament cobrarà sentit cada una de les petites accions educatives que programem en el dia a dia. Al centres escolars son molt importants els debats i acords de l’equip docent.
2

Escoltar de manera activa és bàsic

En la relació educativa és bàsica la comunicació personal. Totes les persones, incloses les més petites, tenen quelcom a comunicar-nos de la seva situació i percepció individual. L’educador/ensenyant ha de partir d’aquestes sensibilitats per aportar de manera eficaç els seus coneixements i habilitats. En aquest aspecte cal dedicar esforços a escoltar les famílies i assegurar una bona comunicació.
3

Com a educadors/es només podem comunicar això que realment creiem i sentim

Les emocions, els coneixements, els interessos personals i professionals, ... configuren el nostre discurs educatiu. Tant si volem com si no, a la nostra tasca expressem allò que realment té un valor per a nosaltres: els gestos, el to de veu , el temps que dediquem a un comentari o a un altre, la selecció dels temes, la relació personal, la programació d’activitats, la implicació en les propostes generals, .. Tot plegat sura i fa que arribi un contingut educatiu o un altre.
Altres veus de la comunitat educativa
Carme Mayugo i Majó Carme Mayugo i Majó
Educomunicadora
L'educació com a experiència de vida
Anna Espasa Roca Anna Espasa Roca
Directora del Programa de...
La importància del feedback en el procés d’aprenentatge
Carme Barba Corominas Carme Barba Corominas
Mestra
Ser crítics per aprendre a mirar
Nacho Corredor Nacho Corredor
Fundador de deba-t.org
Les actituds no s'ensenyen
Francesc Ortiz Giménez Francesc Ortiz Giménez
Director de la Fundació Sant...
L’espai de col·laboració és el centre educatiu que te la col·...
Germà Bel Germà Bel
Professor d'Universitat
L'educació és de mètodes
Josep Mª Aragay Borràs Josep Mª Aragay Borràs
Educador social i musicoterapeuta
La música és una eina extraordinària

Més informació