Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Encarna Molina Hita
Encarna Molina Hita
Mestra i psicopedagoga jubilada

La meva formació bàsica és de mestra i psicopedagoga. Durant els anys dedicats a l’ensenyament reglat he treballat a tots els nivells educatius: des d’Escola Bressol  fins a Post Graus universitaris i a les darreres dècades m’he  dedicat bàsicament a població amb risc de marginació com son alumnat nouvingut i població gitana de barris amb difícil inclusió social.

A l’actualitat, a partir de la meva jubilació, des de “9 Barris Acull” faig classes de castellà i català a població adulta recent arribada, provinent d’altres llengües i cultures, a més d’impulsar la “Xarxa d’intercanvi de Coneixements de Can Basté”, també a 9 Barris.   

Les tres coses que he après

1

El treball en equip ens enriqueix

A la societat actual és impossible dominar totes les habilitats i coneixements, però si treballem en equip ens enriquim mútuament en relació a l’objectiu concret que ens motiva. En educació cal tenir una visió multidisciplinar dels objectius i de les persones per fer avançar en coneixements i en maduresa. Només des d’aquest enfocament cobrarà sentit cada una de les petites accions educatives que programem en el dia a dia. Al centres escolars son molt importants els debats i acords de l’equip docent.
2

Escoltar de manera activa és bàsic

En la relació educativa és bàsica la comunicació personal. Totes les persones, incloses les més petites, tenen quelcom a comunicar-nos de la seva situació i percepció individual. L’educador/ensenyant ha de partir d’aquestes sensibilitats per aportar de manera eficaç els seus coneixements i habilitats. En aquest aspecte cal dedicar esforços a escoltar les famílies i assegurar una bona comunicació.
3

Com a educadors/es només podem comunicar això que realment creiem i sentim

Les emocions, els coneixements, els interessos personals i professionals, ... configuren el nostre discurs educatiu. Tant si volem com si no, a la nostra tasca expressem allò que realment té un valor per a nosaltres: els gestos, el to de veu , el temps que dediquem a un comentari o a un altre, la selecció dels temes, la relació personal, la programació d’activitats, la implicació en les propostes generals, .. Tot plegat sura i fa que arribi un contingut educatiu o un altre.
Altres veus de la comunitat educativa
Josep Mª Aragay Borràs Josep Mª Aragay Borràs
Educador social i musicoterapeuta
La música es una herramienta extraordinaria
Josep M. Vilalta Verdú Josep M. Vilalta Verdú
Secretari Executiu, Associació...
La formació al llarg de la vida
Nancy Auquilla Galán Nancy Auquilla Galán
Docente
Educación transformada
Luis Antonio Medina Gonzalez Luis Antonio Medina Gonzalez
Profesor-lider. Profesor primario
RESPETO A LOS SABERES ANCESTRALES
Irene Mata Martínez Irene Mata Martínez
Secretaria de Direcció/...
l'aprenentatge és fonamentalment EMOCIONAL
Rafael Ruiz de Gauna Torres Rafael Ruiz de Gauna Torres
Director de Relacions...
El lleure educatiu afavoreix la igualtat d'oportunitats...
Jenny Isabel Flores Flores
Prof. de educación básica
Aprender a aprender

Més informació