Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Ricard Aymerich Balagueró
Ricard Aymerich Balagueró
Mestre i psicòleg. Director de l'escola Montserrat Solà de Mataró. President de la Confederación estatal de MRP
Originari de Mollerussa (Pla d'Urgell) m'he mogut professionalment pel Maresme, sobretot. He treballat a l'escola Anxaneta (CEPEPC) de Mataró del 1979 al 2000, a l'IES Argentona fins al 2003, i ara a l'escola Montserrat Solà de Mataró. Sóc membre i he estat president del Moviment Educatiu del Maresme, president de la Federació de MRP de Catalunya i, en l'actualitat, de la Confederación estatal de MRP. Director del Projecte Educatiu de Ciutat de Mataró (2002-2003). Impulsor i signant del Pacte Nacional per a l'Educació (2006). Regidor d'Educació de l'Ajuntament d'Argentona (Maresme) entre el 2006 i 2007.

Les tres coses que he après

1

No hi ha educació sense compromís

Si la d'educador, la de mestre, és la millor professió del món és perquè té un valor afegit ( i una condició, alhora) molt important: el compromís envers els menors als que has de servir, el compromís amb els pares i mares amb qui comparteixes la complexa i trascendental tasca d'educar, el compromís amb els teus companys amb els que has de donar compliment al que el projecte educatiu compartit t'obliga, el compromís amb la societat que espera dels educadors que siguem dignes referents morals, culturals i personals.
2

L'autonomia de centre és clau per a la qualitat del sistema educatiu

La definició de bon professional va associada a la capacitat de generar una bona acció educativa en el marc d'un equip pedagògic, que fa realitat un projecte educatiu col·lectiu. Aquest projecte és el que determina com s'organitzen i com funcionen les coses en un centre. L'acció col·lectiva és molt més poderosa que la individual i és el marc en el que es poden generar i desenvolupar respostes innovadores a nous reptes o a situacions inèdites. El sentit col·lectiu de la nostra professió, avui per avui, té en el centre educatiu (definit per un projecte compartit per tota la comunitat educativa) el seu marc adient. La professió docent ha de servir i enriquir aquest projecte, i les administracions i serveis educatius, també.
3

La força de l'educació és el seu caràcter comunitari

Sovint bandejada, la dimensió comunitària dels projectes educatius, del funcionament dels centres, de l'acció educativa són la base de l'èxit del nostre sistema. Rica en experiències comunitàries reeixides, Catalunya ha estat i continua sent un gresol de respostes innovadores i encertades als nous reptes educatius. La capacitat de generar aquesta dimensió comunitària d'un projecte educatiu i el compromís de tots els sectors en fer-lo créixer és una de les claus d'una bona escola, avui. L'autèntic lideratge és el que és capaç de posar en valor aquesta virtut. Quan, en un centre, mestres i famílies van alhora la seva força és imparable. Però, a més, quan el concepte d'educació té una dimensió prou àmplia com per abastar tot un territori, tota una ciutat, que es mobilitza perquè "tothom pugui educar tothom", l'educació es converteix aleshores en l'autèntica eina de transformació i millora social que busquem.
Altres veus de la comunitat educativa
Carlos Sánchez-Valverde Visus Carlos Sánchez-Valverde Visus
Educador Social. Professor d'...
No és el mateix ser competent que ser capaç, ni autònom.
Francesc Ortiz Giménez Francesc Ortiz Giménez
Director de la Fundació Sant...
L’espai de col·laboració és el centre educatiu que te la col·...
Carlos Guillermo Mena Ordóñez
Docente de séptimo grado de EGB
La Educación empieza por el ejemplo
Roser Argemí Relat Roser Argemí Relat
Cap de projectes a la Fundació...
El COMPROMÍS mou muntanyes
Ramon Benet Franch Ramon Benet Franch
Professor de FP
Una certa dosis d’inseguretat és bàsica per ser un bon professor
Ana Belén Colén Ráfales Ana Belén Colén Ráfales
Mestra/Centre Recursos Pedagògics
El bon mestre ha de crear un clima de confiança a l'aula
Joan Moya Piñol Joan Moya Piñol
Mestre de primària
Implicació

Més informació