Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Xus Martín Garcia
Xus Martín Garcia
Titular Universitat de Barcelona
Sóc professora de la Facultat de Pedagogia, membre del Grup de Recerca en Educació Moral (GREM) i coordino el Màster “Educació en Valors i Ciutadania”. M’agrada veure la innovació educativa allà on es produeix. Per això vaig sovint a escoles i centres de lleure, per aprendre del que fan els educadors i, en la mesura que puc, col·laborar amb ells i donar-los un cop de mà.

Las 3 cosas que he aprendido

1

S’aprèn més i millor quan hi ha un projecte que s’ha de tirar endavant

Els projectes donen sentit a la vida humana però també als aprenentatges. Permeten als joves situar-se davant el futur, imaginar què volen, plantejar-se fites que guiïn les seves accions i dissenyar maneres per aconseguir els resultats que busquen. Un projecte col·lectiu és, a més, una oportunitat per cooperar, per indagar i explorar junts, per sumar esforços i habilitats, per usar coneixements que ajudin a entendre la realitat i per elaborar solucions innovadores. A nivell metodològic el treball per projectes obra la porta a la creativitat i estimula la imaginació.
2

L’educació es fa atractiva quan s’orienta al bé comú

Quan l’educació té com a principal objectiu acumular informació està abocada al fracàs: és avorrida i, a més, mai pot estar actualitzada, ja que els continguts es modifiquen a una velocitat vertiginosa. Però l’educació també pot consistir en formar-se per participar en la resolució d’un problema, contribuir a millorar una situació, afrontar un repte social o fer quelcom en benefici d’altres persones. Quan això passa, els joves se senten encoratjats i esperançats perquè veuen que la realitat pot canviar. A millor. Les activitats d’aprenentatge servei que es duen a terme en molts centres educatius fan de l’educació un procés atractiu a nivell personal i una eina útil a nivell social.
3

Un medi educatiu exigent i acollidor treu el millor de cadascú

Ningú no es fa sol ni es fa en el buit. Cal la presència dels altres per avançar i entorns que estimulin els aprenentatges, que treguin profit de la diversitat, que ajudin a cada infant a manifestar el que sent i pensa i facilitin l’exercici reflexiu. Entorns en els quals el bon humor i les bromes són presents, entorns acollidors i exigents alhora que ajuden a cada membre del grup a treure el millor de si mateix. Sens dubte, els millors educadors són uns grans dissenyadors de medis.
Otras voces de la comunidad educativa
Esther Garcia Navarro Esther Garcia Navarro
Formadora especialitzada en...
L'impacte emocional entre mestres i estudiants
Quim Brugué Torruella Quim Brugué Torruella
Catedràtic ciència política (...
Els alumnes no recorden les assignatures, recorden els professors
fabian macias garcía
Docente
EMPATÍA.-
Guida Al·lès Pons Guida Al·lès Pons
Formadora
Els centres avancen si tenen un somni
Cristina Ramírez Roa Cristina Ramírez Roa
Professora de la Universitat de...
Enseñar implica comprensión, dedicación y aprendizaje continuos
MÓNICA MOYA LÓPEZ MÓNICA MOYA LÓPEZ
Pedagoga, autora i tutora de...
Aprovar no és aprendre
Xavier Riudor Pons Xavier Riudor Pons
Director Tècnic del CTESC (Consell...
Hem d’empoderar els infants i joves per fer front a una realitat...

Más información