Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Damià Perpinyà
Damià Perpinyà
Tècnic docent en el Servei de Llengües Estrangeres
Sóc mestre d'educació primària i apassionat de les TAC

Las 3 cosas que he aprendido

1

L’alumne protagonista

Penso que és important fer sentir l’alumne protagonista del seu procés d’aprenentatge i crec que això no s’aconsegueix planificant quin tema del llibre farem cada mes o quins seran els projectes que es faran en cada trimestre. L’alumne ha de sentir-se implicat en allò que aprèn, ha de poder decidir allò que vol aprendre i la manera com ho vol aprendre. El mestre ja no estira de la corda en la que van lligats els seus alumnes i els fa pujar al cim de la muntanya. Mestre i alumnes fan camí plegats i junts busquen la millor ruta per poder fer el cim. Comptar amb la implicació, el compromís, l’esforç i la iniciativa de l’alumne són en gran part la clau de l’èxit.
2

Nous models

Hem passat hores i hores intentant memoritzar llistes de rius, de reis, fórmules matemàtiques, etc. Aquests coneixements que s’adquirien (o adquireixen) a les escoles ara estan a l’abast de qualsevol persona que tingui un smartphone a la mà. L’escola encara reprodueix models clàssics d’ensenyament i comunicació. Aleshores, què cal ensenyar a l’escola? Hem d’ajudar els nostres alumnes a que aprenguin a fer coses, a raonar, a negociar, a coordinar-se, a comunicar-se, a coordinar esforços, a compartir propostes. Cal un treball competencial i vivencial. Hem de fer que els nostres alumnes adquireixin aquelles competències i habilitats que li seran d’utilitat al llarg de la seva vida.
3

Escola oberta al món

L’escola ha de deixar de ser un espai tancat. Quan els nostres alumnes entren a l’aula els obliguem a deixar el mòbil a la bossa malgrat el potencial que té aquest dispositiu per a l’aprenentatge. Les tecnologies -que han de començar a perdre l’adjectiu de “noves”- han de ser a l’aula: els videojocs, les tablets, els smartphones, els ordinadors, etc. En un món comunicatiu, social i globalitzat aquests dispositius permeten tenir accés immediat a una gran quantitat de dades i informació i ens permeten crear xarxes de treball i col·laboració.
Otras voces de la comunidad educativa
Xavier Orteu  i Guiu Xavier Orteu i Guiu
Director d'Insercoop,...
Una relació diferent amb el temps
Josep Puy Juanico Josep Puy Juanico
Director pedagògic C.E. Gresol.-...
Defugir dels mites
Teresa Calveras Teresa Calveras
Mestra, ara retirada
Escoltar l'alumnat
Magda Minguet Magda Minguet
Professora secundària
Que els que ens dediquem a ensenyar no podem parar d’aprendre
Francesc Colomé Montserrat Francesc Colomé Montserrat
Inspector d'educació
D’una educació que ha de canviar el mon a un mon que ha canviat...
Núria Roca i Caparà Núria Roca i Caparà
Professora Escola Universitària
Relació mantinguda entre famílies i tutors
MARTA ANGERRI FEU MARTA ANGERRI FEU
SECRETÀRIA GENERAL DEL CERCLE D...
L'autonomia dels centres

Más información