Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Xavier Orteu  i Guiu
Xavier Orteu i Guiu
Director d'Insercoop, orientació professional i inserció laboral

Director d’Insercoop, expert en temes d’orientació professional i d’inserció laboral. Col·laborador de la UOC i de la Universitat Ramon Lllull. Membre del Grup de Recerca en Educació Social (GRES) i autor de diferents publicacions El seu darrer llibre és  Trabajo y vinculo social (2012) i l'ha publicat Ediuoc.

Las 3 cosas que he aprendido

1

Una relació diferent amb el temps

La modernitat va construir una modalitat sòlida d’articulació de les variables espai/temps i també va regular les possibles dislocacions entre els temps personals i els temps socials. Ara les regles de joc han canviat i s’han perdut les referències que permeten sumar els coneixements en clau de valor. Així, el passat no esdevé garantia de futur i el futur pot canviar constantment de valor en funció de la nostra capacitat d’adaptar-nos-hi. L’aprenentatge al llarg de la vida és sobretot la construcció d’eines simbòliques que permeten estabilitzar el present i construir noves formes de domini sobre la pròpia biografia, recorregut personal, formatiu, professional i social.
2

Disposició a canviar la base dels propis coneixements

Per poder aprendre al llarg de la vida cal estar disposat a perdre part del que suposen els coneixements ja adquirits. L'aprenentatge no és només la suma de coneixements més o menys útils en un moment donat per a una situació determinada. Sobretot és una pregunta que permet cercar respostes i canviar la base dels coneixements que ens permeten entendre i transformar la realitat. L'aprenentatge al llarg de la vida suposa acceptar que aquesta pregunta no està mai del tot resolta.
3

Tenir un projecte que permeti noves connexions

La possibilitat de l’aprenentatge al llarg de la vida es troba en que les persones disposin d’un marc capaç d’integrar els nous coneixements. En una societat cada cop més organitzada en forma de gran xarxa, aquest espai el trobem en la idea de projecte. No es tracta tant d'adquirir uns coneixements determinats sinò de construir els suports que donen sentit a aquests coneixements, que els permet connectar amb altres coneixements i que superen les fronteres dels espais-temps personals i professionals generant nous aprenentatges.
Otras voces de la comunidad educativa
Miquel Fernández Ayxelà Miquel Fernández Ayxelà
Tècnic dels Programes d'...
Els nostres alumnes ens demanen coneixements, valors i normes...
Juana M. Sancho Juana M. Sancho
Catedràtica de Tecnologia...
Els altres som nosaltres
Montserrat Ballarín Espuña Montserrat Ballarín Espuña
Professora titular de dret...
Més concienciació social sobre el valor d'invertir en...
Jaume Francesch Subirana Jaume Francesch Subirana
Psicopedagog/President d'ACPO...
Compartir
Ismael Sanz Labrador Ismael Sanz Labrador
Director del Instituto Nacional de...
¿Cómo se destinan en España los recursos?
Nancy del Carmen Lomas Reyes Nancy del Carmen Lomas Reyes
Docente
Crear escuelas que preparen para el futuro
Ismael Peña-López Ismael Peña-López
Professor de la Universitat Oberta...
L'ofici d'aprendre

Más información