Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Xavier Orteu  i Guiu
Xavier Orteu i Guiu
Director d'Insercoop, orientació professional i inserció laboral

Director d’Insercoop, expert en temes d’orientació professional i d’inserció laboral. Col·laborador de la UOC i de la Universitat Ramon Lllull. Membre del Grup de Recerca en Educació Social (GRES) i autor de diferents publicacions El seu darrer llibre és  Trabajo y vinculo social (2012) i l'ha publicat Ediuoc.

Les tres coses que he après

1

Una relació diferent amb el temps

La modernitat va construir una modalitat sòlida d’articulació de les variables espai/temps i també va regular les possibles dislocacions entre els temps personals i els temps socials. Ara les regles de joc han canviat i s’han perdut les referències que permeten sumar els coneixements en clau de valor. Així, el passat no esdevé garantia de futur i el futur pot canviar constantment de valor en funció de la nostra capacitat d’adaptar-nos-hi. L’aprenentatge al llarg de la vida és sobretot la construcció d’eines simbòliques que permeten estabilitzar el present i construir noves formes de domini sobre la pròpia biografia, recorregut personal, formatiu, professional i social.
2

Disposició a canviar la base dels propis coneixements

Per poder aprendre al llarg de la vida cal estar disposat a perdre part del que suposen els coneixements ja adquirits. L'aprenentatge no és només la suma de coneixements més o menys útils en un moment donat per a una situació determinada. Sobretot és una pregunta que permet cercar respostes i canviar la base dels coneixements que ens permeten entendre i transformar la realitat. L'aprenentatge al llarg de la vida suposa acceptar que aquesta pregunta no està mai del tot resolta.
3

Tenir un projecte que permeti noves connexions

La possibilitat de l’aprenentatge al llarg de la vida es troba en que les persones disposin d’un marc capaç d’integrar els nous coneixements. En una societat cada cop més organitzada en forma de gran xarxa, aquest espai el trobem en la idea de projecte. No es tracta tant d'adquirir uns coneixements determinats sinò de construir els suports que donen sentit a aquests coneixements, que els permet connectar amb altres coneixements i que superen les fronteres dels espais-temps personals i professionals generant nous aprenentatges.
Altres veus de la comunitat educativa
Montserrat Boix Fargas Montserrat Boix Fargas
Mestra
Respecte i autoritat
Fabiola Díaz Guevara Fabiola Díaz Guevara
Docente Universitaria
Educarse no es un momento sincrónico, es diacrónico
Francesc Banyuls Llopis Francesc Banyuls Llopis
Director del Centre de Recursos...
Necessitat d'equilibri i permanència de les propostes de l...
Juana M. Sancho Juana M. Sancho
Catedràtica de Tecnologia...
Els altres som nosaltres
Encarna Molina Hita Encarna Molina Hita
Mestra i psicopedagoga jubilada
El treball en equip ens enriqueix
Pere Arcas Blanch Pere Arcas Blanch
Cap de projectes d'...
L'Educació té molt a veure amb la superació de pors
Xus López-Arenas Montes Xus López-Arenas Montes
Educadora Social
La comunitat educativa també som els pares i mares

Més informació