Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Salvador Cardús
Salvador Cardús
Doctor en Ciències Econòmiques i professor de Sociologia

Sóc doctor en Ciències Econòmiques i professor de Sociologia a la Universitat Autònoma de Barcelona. Participo en el debat públic com a col·laborador a diversos mitjans.

Les tres coses que he après

Qualitat i equitat són dos fonaments indestriables de la dimensió política de l’educació
1

Parlem de la mateixa cosa

En educació, em sembla impossible destriar equitat i qualitat, o voler-les contraposar com si una anés en detriment de l’altra. Sense qualitat, l’equitat és arranar per sota. Sense equitat, la qualitat és discriminatòria. Allà on he vist un treball de qualitat, he comprovat que es donaven oportunitats, tant si s’aprofitaven com si no. I l’obsessió per l’equitat (que, a vegades, el que emmascara és una certa desídia o, encara pitjor, molta incompetència), he vist com sempre restava oportunitats a certes expectatives individuals. Per a mi, equitat vol dir oferir les mateixes oportunitats d’enganxar-se a l’exigència de qualitat. Allà on hi ha ambició i qualitat docent és on l’equitat té ple sentit. Però ambició i qualitat demanen una prèvia: una bona formació del docent. I aquesta és una constant: ho reconec en la meva pròpia experiència escolar, ho he comprovat en la dels meus fills i la visc cada dia a la Universitat: no hi ha equitat sense bons professors.

2

Ofuscats pels principis

Faig servir el terme “ofuscació” en el sentit de no veure-hi clar. I és que si bé els “principis” poden tenir un sentit orientador d’una acció crítica, també poden funcionar conservadorament, com una forma d’estalviar-se la incomoditat de contrastar críticament el pensament amb l’experiència. Ho podríem aplicar a moltes dimensions de l’acció educativa, però és plenament útil per pensar en la qüestió del desenvolupament de la responsabilitat individual. Els determinants de la ideologia educativa que han estat hegemònics al nostre país, han jugat en contra de la responsabilitat individual. Una certa concepció ingènua de l’individu, a qui caldria protegir de la societat per salvar-ne la bondat original, ha fet molt de mal. Si s’educa per fer possible un pensament lliure, per “alliberar l’individu de la tirania del present” com deia Ciceró, més que protegir, cal empènyer-lo cap a la societat, que s’hi barregi, que s’hi esgarrinxi, que es comprometi a canviar-la.

3

Per una dimensió política de l’educació

Crec que en una bona proporció, la motivació personal i el rendiment acadèmic tenen a veure amb l’assumpció per part de la institució escolar –i per tant, pel professorat i l’alumnat- d’una responsabilitat política, més enllà dels interessos individuals d’uns i altres. Tenim educació pública perquè al costat del dret a ser educats, tenim l’obligació d’educar-nos. Quan he tingut oportunitat de transmetre aquesta la idea que el rendiment acadèmic no anava només en benefici propi sinó de la comunitat, i que era un deure –m’agradaria poder-ne dir “patriòtic”-, la resposta ha estat, en general, molt positiva. Però també ho he de dir: ha estat rebuda amb una certa sorpresa. “Mai ens ho havien dit”, em solen comentar. Posar el rendiment acadèmic només en el pla dels avantatges personals, a més de pobre, pot arribar a ser fals. No és mai un engany, en canvi, des del punt de vista de l’interès general. I és a reforçar la idea que educar-se és un deure, que en dic reivindicar la dimensió política de l’educació.

Altres veus de la comunitat educativa
Xavier Martí i Renom Xavier Martí i Renom
Director d'Innovació
El món es mou per energia i evoluciona pel coneixement
Anna Tarrés Vallespí Anna Tarrés Vallespí
Sociòloga
L’espurna ve de fora, el foc es fa a dins
Jheysson Salas Velandia Jheysson Salas Velandia
Estudiant i Activista Estudiantil
Gratuidad y Calidad son posibles
Carles Monereo Font Carles Monereo Font
Professor de Psicologia de l'...
Mai aprenem sols
Núria Roca i Caparà Núria Roca i Caparà
Professora Escola Universitària
Relació mantinguda entre famílies i tutors
Emili Avilés Cutillas Emili Avilés Cutillas
Mestre de Primària
Família i escola, claus de la millora de la societat
Antoni Giner Tarrida Antoni Giner Tarrida
Responsable de formació permanent...
La vinculació emocional entre pares i fills, un lligam que els...

Més informació