Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Alejandro Paniagua Rodriguez
Alejandro Paniagua Rodriguez
Mestre i Investigador Predoctoral en Antropologia de l'Educació (UAB)

Estudiant de Magisteri, he treballat com a mestre durant 7 anys en una vintena d'escoles de l'àrea metropolitana de Barcelona. Vaig acabar Antropologia Social al 2007 i dos anys més tard vaig començar el doctorat en Antropologia de l'Educació fent recerca sobre relació familia-escola, immigració i educació especial. Vaig treballar com a investigador en el projecte "Tothom a l'AMPA" a la Federació d'Associacions de Mares i Pares de Catalunya (FaPaC) i també he col.laborat en diversos projectes a Catalunya i el Regne Unit.

Les tres coses que he après

1

Per una nova Economia Política de l'escola

Cal repensar quin paper té la institució escolar dins el context de la globalització i les transformacions provocades per la creixent deslocalització de les empreses. L'escola no pot resoldre per si mateixa la precarietat laboral ni la falta de llocs de treball. Per tant, cal reflexionar sobre què entenem per èxit escolar i resituar allò educatiu dins un marc polític i ideológic sense complexos. El debat educatiu a d'anar més enllà de models de gestió, eficàcia i eficiència per interrogar-se sobre el tipus de ciutadans que forma i nodreix, posant l'èmfasi en quines eïnes per la millora i la transformació social es posa a disposició dels i de les alumnes.
2

Creativitat i esperit emancipador

El pas per les institucions educatives ha de ser quelcom estimulant per a tothom, de manera que hi existeixi una flexibilitat que pugui per permetre atendre sensibilitats diverses i canalitzar interessos múltiples. Necessitem professors i mestres ben preparats, si, però sobretot models d'organització d'escola i de currículum que permeti captar i motivar a l'alumnat tot oferint estímuls apropiats. En conseqüència, necessitem crear espais, pefils i projectes innovadors, transversals i atractius que permetin vehicular els continguts i habilitats necessaris per l'autonomia de l'individu, en un sentit ampli.
3

Inversió, autonomia "pública" i reformes basades en la recerca

Cal apostar per un sistema públic que sigui alhora equitatiu i diversificat, on la diferencia estigui marcada pels projectes educatius i no per la composició social de l'escola. Fomentar projectes diferents i equips multidisciplinars que fomentin una perfil d'educador humanístic i comunicatiu amb tot tipus d'alumnat i famílies. Finalment, s'ha d'apostar per incentivar la investigació i les reformes en política educativa, organització de centre, gestió d'aula i formació de mestres basada en dades empiriques contrastables i rigoroses.
Altres veus de la comunitat educativa
Montse Riera Torrecillas Montse Riera Torrecillas
Pedagoga
Són més importants els procediments que els continguts
Xavier Àvila i Morera Xavier Àvila i Morera
Mestre i professor a Blanquerna (...
El bon mestre del tercer mil·lenni no ha de ser tant un bon...
Rafael Bisquerra Rafael Bisquerra
Catedràtic d'Orientació...
Educació integral.
Aina Tarabini Aina Tarabini
Professora de Sociologia de la UAB
L’abandonament escolar i l’equitat educativa
Mònica Coll Llastarri Mònica Coll Llastarri
Infermera
PARTICIPACIÓ ACTIVA
Teresa Romagosa López Teresa Romagosa López
Responsable Escola municipal de...
L' esforç
Dídac Mateo González Dídac Mateo González
Investigador del Grup de Recerca d...
El perill de l'excessiva confiança en la raó

Més informació