Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Dionisio Romero Martínez
Dionisio Romero Martínez
Estudiant de pedagogia de la UAB

Estudiant del darrer curs de pedagogia a la Universitat Autònoma de Bacelona. Blogger de temàtica relacionada amb educació, interessat en l'estudi de les desigualtats socials i la política educativa.

Les tres coses que he après

1

Comprendre la complexitat de l'educació és clau per garantir l'equitat i la qualitat

L'equitat i la qualitat –concepció inseparable- en l'educació només té sentit en el marc d'una pedagogia activa pel canvi. La simple transmissió de coneixement és igualitària però no pas equitativa. Cal una comprensió de la realitat complexa de l'educació per a poder incidir en cadascuna de les parts que la conformen (contextos educatius, contextos socials, contextos econòmics, contextos territorials,…) de manera transversal, interrelacionada i amb reconeixement recíproc de sabers, tot treballant per una mateixa fita; la igualtat d’oportunitats.
2

L'avaluació com a motor de millora, per tant de qualitat i d'equitat.

És necessari un canvi en la concepció de l'avaluació. Els processos avaluadors són una eina clau en la propulsió del canvi, de la millora i, consegüentment, de la consecució d'un major nivell d'equitat i qualitat educativa. Per tant, cal fer de l'avaluació una estratègia de reflexió crítica en pro d’una millora conjunta dels processos educatius. Per aquest motiu, cal involucrar a la tota la comunitat educativa (professorat, alumnat, famílies, ...); tots han de tenir veu per avaluar i responsabilitat per a ser avaluats. És necessari trencar amb la concepció d'avaluació com a judici i caminar cap a entendre-la com a procés de millora i de innovació. Sense avaluació, la igualtat d'oportunitats corre el risc de restar com a objectiu fictici i insostenible.
3

Flexibilitat del sistema i concepció d'èxit

Per a garantir la igualtat d'oportunitats cal dotar de flexibilitat al sistema educatiu i reformular la concepció de l'èxit. Per una banda, l'equitat és assolible en tant que les diferents estructures son capaces d'adaptar i modelar les seves funcions segons les necessitats que sorgeixen en els diferents marcs (societat, institució, professorat, alumnat,...); així doncs el primer pas és garantir suficiència autonòmica als centres per a gestionar la igualtat d'oportunitats desitjada. Per altra banda, i també a tots els àmbits (institucional, familiar, social, polític,...), cal replantejar la concepció d'èxit educatiu de l'alumnat. L'èxit no és l'assoliment d'estudis superiors i un cert grau de competències associades, l'èxit és el desenvolupament íntegre de la persona amb competència per a prendre decisions crítiques sobre el seu futur.
Altres veus de la comunitat educativa
Ramon Pujades i Beneit Ramon Pujades i Beneit
Professor de secundària i membre...
Pràctica reflexiva
Ana Belén Colén Ráfales Ana Belén Colén Ráfales
Mestra/Centre Recursos Pedagògics
El bon mestre ha de crear un clima de confiança a l'aula
Montse Riera Torrecillas Montse Riera Torrecillas
Pedagoga
Són més importants els procediments que els continguts
Roger Llopart Alari Roger Llopart Alari
Educador social i Pedagog.
Ecosistemes d’aprenentatge.
Josep Manuel Prats Josep Manuel Prats
President - Fapel
Si la família tria de debò, s'implica
Isabel Sierra Navarro Isabel Sierra Navarro
Directora Programes Benestar i...
Els inicis
José Luis Quirant Navarro José Luis Quirant Navarro
Professor d'ESO a La Farga
L'aventura del saber

Més informació