Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Anna Pons
Anna Pons
Analista de polítiques públiques a l’OCDE

Anna Pons és analista de polítiques públiques a l’OCDE des del 2010 i actualment assessora a diversos països en l’implementació de polítiques educatives. És co-autora de la publicació Equity and Quality in Education (2012), que examina les estratègies per a combinar equitat i qualitat, d’una adaptació per a països asiàtics i nord-americans i d’informes individuals per a alguns països de l’OCDE. Ha participat en diverses conferències nacionals i internacionals sobre l’equitat i és membre del grup de treball sobre l’abandonament escolar de la Comissió Europea. També ha contribuït a un informe sobre estratificació social en escoles públiques i privades i ha revisat diverses publicacions de l’OCDE.

Les tres coses que he après

Centrant-se en les primeres etapes educatives, replantejant-se polítiques que perjudiquen l’equitat i donant suport a escoles i alumnat d’entorns desafavorits
1

Invertint més en les primeres etapes educatives

Els països que aconsegueixen combinar equitat i qualitat en educació posen l’accent en les primeres etapes educatives i en el diagnosi i l’actuació primerenca sobre les dificultats d’aprenentatge. És fonamental forjar unes bases sòlides per evitar que les diferències s’ampliïn en futures etapes educatives i acabin abocant l’alumne a l’abandonament escolar. En particular, les primeres etapes són clau per equipar i elevar les expectatives de l’alumnat d’entorns desafavorits per a futures etapes educatives.

Ara bé, prioritzar les primeres etapes educatives no significa deixar d’invertir o no donar suport a alumnes amb dèficits greus en etapes posteriors: el cost del fracàs escolar per a l’individu, l’economia i la societat encara són més elevats.

2

Replantejant-se polítiques que no contribueixen a reduir les diferències de rendiment i, fins i tot, poden exacerbar-les

L’evidència mostra que certes polítiques educatives poden tenir efectes negatius per a l’equitat del sistema educatiu. Un exemple és la repetició de curs. L’evidència és clara: és poc efectiva i pot acabar resultant en l’abandonament escolar i, a més, resulta molt costosa. Per tant, cal replantejar-se l’ús de la repetició com a estratègia per a gestionar les dificultats d’aprenentatge. Cada vegada més països estan adoptant alternatives més efectives com, per exemple, detectar i actuar sobre les dificultats d’aprenentatge de manera estructurada i intensiva durant el curs escolar o permetre a l’alumne passar al curs següent amb reforços específics. Ara bé, cal que les escoles disposin de suficients recursos per a poder oferir aquestes alternatives i que els mestres estiguin ben preparats per a ensenyar en aules amb nivells més heterogenis.

3

Donant més suport a alumnes i escoles d’entorns desafavorits

Paradoxalment, les problemàtiques que presenta l’alumnat d’entorns desafavorits tendeixen a ser més complexes però la capacitat de les escoles en aquests entorns per a fer-hi front acostuma a ser menor, resultant en un alt risc de baix rendiment. Trencar aquest cercle viciós requereix polítiques específiques per a escoles desafavorides. Per exemple, cal assegurar que els equips directius siguin capaços de liderar el canvi, incentivar els millors mestres a ensenyar en les escoles on poden tenir un major impacte, crear ambients escolars que facilitin l’aprenentatge, fomentar tècniques d’aprenentatge més adaptades a l’alumne, i desenvolupar estratègies per involucrar més els pares que menys tendeixen a estar-ho.

Altres veus de la comunitat educativa
Anna-Bel Carbonell Rios Anna-Bel Carbonell Rios
Directora de la Fundació Comtal....
Educar és construir
Ismael Peña-López Ismael Peña-López
Professor de la Universitat Oberta...
L'ofici d'aprendre
Xavier Chavarria Navarro Xavier Chavarria Navarro
Inspector en cap a Barcelona Ciutat
L'efecte centre existeix
Miquel Gené Molins Miquel Gené Molins
Professor de secundària
La participació de les famílies
Júlia Masip Serra Júlia Masip Serra
Psicòloga de Serveis Socials....
Importància de la transmissió/herència familiar
Deli Miró Miró Deli Miró Miró
Psicopedagoga i educadora en art
AULES PER L’EDUCACIÓ DEL BÉ COMÚ
Xavier Melgarejo Xavier Melgarejo
Psicòleg escolar i professor
L’escola ha de ser un espai de llibertat i d’afecte

Més informació