Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Maria Jesús Comellas
Maria Jesús Comellas
Professora emèrita de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB.

Sóc professora emèrita de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB. Porto a terme el projecte de la Diputació “ Espais de debat educatiu per a les famílies” en diferents municipis de la província. Col·laboro amb mitjans de comunicació i coordino el projecte del grup GRODE, de la UAB, sobre la prevenció de la violència a les escoles.

Les tres coses que he après

És urgent fer un enfocament més respectuós quan es parla del paper clau de les famílies en l’educació.
1

El necessari reconeixement de la legitimitat dels sabers familiars i les raons de les seves accions

Una de les idees que ha de ser considerada és que mai s’havia parlat tant de les mancances o males praxis educatives del grup familiar. S’atribueixen els dubtes a una manca de formació i ignorància i per això es parla que han d’anar a “escola” per aprendre a fer de pares i mares quan les causes són els canvis socials. Aquest missatge provoca desconcert, desconfiança, inseguretat i immobilització ja que les actuacions que fan es qüestionen. Aquesta fragilització arriba a la canalla (que senten els comentaris)  i provoca  una manca de reconeixement i seguretat ja que creuen qui els cuida són persones que “algú” les considera incompetents. No és d’estranyar que s’acostin a programes televisius i lectures més o menys serioses per trobar respostes a les inseguretats creades. Quan es verbalitza aquesta inseguretat es posa en evidencia que tenen molts criteris apropiats per a tenir cura i educar a la canalla.

2

Cal establir una comunicació basada en la reciprocitat en el marc d’uns interessos educatius comuns

Els grups professionals que es relacionen amb les famílies, sigui l’escolar o altres professionals en el moment en que el focus de les relacions es centren en l’educació haurien de potenciar una comunicació basada en la reciprocitat i potenciadora d’unes actituds positives. El lideratge d’aquestes relacions ha de ser professional en la mesura que es parla de persones que tenen coneixements específics i uns objectius a assolir. En aquest sentit cal trobar els interessos, com podrien ser els processos de desenvolupament de la canalla durant la infància i adolescència i el procés de socialització poden ser compartits amb una certa simetria. Certament hi ha implicacions especifiques segons els diferents contextos però poder establir uns referents en relació a exigències de maduresa, aprenentatge relacional, habilitats socials i comunicatives, son aspectes comuns i imprescindibles de compartir.

3

Cal valorar el temps familiar com un espai relacional que no estigui segrestat per demandes escolars

Mai s’havia exigit tant al grup familiar en relació a tasques especifiques donades per altres sectors socials sigui l’escola o activitats extraescolars.  Sembla que la família hagi de continuar allò que la canalla fa en altres contextos. Però està clar que a casa hi ha una altra situació que cal respectar i és molt important. El temps privat de la vida familiar té molta riquesa i complexitat. La vida domèstica (compra, cuina, higiene, organització de la llar...)  respondre a totes les necessitats i desitjos de cada un dels seus membres i a la vegada viure la dinàmica del grup i dels subgrups (canalla, adults) representa una  exigència ja que sovint la planificació que s’hagi fet queda desbordada per situacions quotidianes que, havent passat fora del grup familiar, aporten estats d’ànim que s’han de gestionar en el context de la intimitat familiar. El clima emocional i relacional és important i les persones adultes quan surten del treball no poden actuar sols com a gestors sinó com a líders del grup.

Altres veus de la comunitat educativa
Júlia Masip Serra Júlia Masip Serra
Psicòloga de Serveis Socials....
Importància de la transmissió/herència familiar
Montserrat Ballarín Espuña Montserrat Ballarín Espuña
Professora titular de dret...
Més concienciació social sobre el valor d'invertir en...
ALBERT ARBÓS BERTRAN ALBERT ARBÓS BERTRAN
DEGÀ DE LA FACULTAT D'...
L'ensenyament ha d'alliberar la intel·ligència en...
Ana Ayuste González Ana Ayuste González
Titular d'Universitat
L’aprenentatge permanent com una tasca personal i social...
Xavi Geis Xavi Geis
Mestre i direcció escola Rellinars
A aprendre
MÓNICA MOYA LÓPEZ MÓNICA MOYA LÓPEZ
Pedagoga, autora i tutora de...
Aprovar no és aprendre
Maria Ojuel Solsona Maria Ojuel Solsona
Professora de geografia i història...
Fer alumnes reflexius i creatius

Més informació