Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)

RSS

We are celebrating the 10-year anniversary of Debats d’Educació by giving the educational community the opportunity to air its views

Mª Núria Valls Molins
Mª Núria Valls Molins
Educació de persones adultes

Doctora en Filosofia i Ciències de l'educació amb una llarga trajectòria en educació de persones adultes.

The three things I’ve learned

1

L’efecte transformador de l’educació

Com deia Paulo Freire al llibre “A la sombra de este árbol” (1997), la qüestió està en com transformar les dificultats en possibilitats. L’educació és una bona eina per obrir noves possibilitats, sobretot per a les capes més desafavorides de la societat. Una educació que no reprodueixi les desigualats socials afavoreix també la pròpia societat en el seu conjunt, al mateix temps que, segons les teories de Freire, produeix transformació social. Aquesta pedagogia, que s’anomenà Pedagogia de l’esperança, segons paraules del propi autor, s’ha de tenir en compte en les reformes educatives, perquè els seus efectes són beneficiosos per a tothom.
2

Com més equitat més ascensor social

Estudis de la Fundació Bofill han demostrat que, en aquestes tres dècades passades, l’educació ha estat una mitjà per facilitar a les generacions joves superar el nivell d’estudis i l’estatus social dels seus pares i avis. Aquest efecte s’ha anomenat ascensor social i ha procurat molt de benestar a famílies i a generacions senceres. Des del meu punt de vista, és un capital acumulat que té el nostre país, un capital humà que ajuda al creixement personal i social de la nostra societat. Però si aquest efecte s’atura perquè es redueix l’equitat, serà una marxa enrere que ens situarà més avall de fa trenta anys. Recordem que a Espanya ens vam regir cent anys per la "llei Moyano" i que l’endarreriment que es constata en l’últim informe PISA sobre la formació dels adults en comprensió lectora i matemàtiques, és conseqüència d’un estancament de molts anys.
3

La qualificació dels professionals depèn de la igualtat d’oportunitats en educació

El repte que ens planteja la crisi iniciada el 2008, és la de fer front a l’atur. Moltes són les causes de la crisi i de l’atur i no se li pot demanar tot a l’educació, però sí que la igualtat d’oportunitats és un dret als qual no es pot renunciar. Una baixa qualificació professional de l’alumnat actual i futur no solament no solucionaria el problema de l’atur sinó que l’agreujaria. Molts dels nois i noies que van abandonar els seus estudis va passar a sectors productius com la construcció, on es requeria una mà d’obra poc qualificada. En esclatar la bombolla immobiliària, aquests llocs de treball han desaparegut. Han causat molt de sofriment a moltes joves i moltes famílies. Si no hi ha gent qualificada professionalment, difícilment es podrà sortir de la crisi i , en particular, dels alts índexs d’atur.
Other voices from the educational community
Àngels Domingo Àngels Domingo
Doctora en Pedagogia i Directora...
Formació docent
Anna Espasa Roca Anna Espasa Roca
Directora del Programa de...
La importància del feedback en el procés d’aprenentatge
Jordi Carmona Espinosa Jordi Carmona Espinosa
Director Escola Garbí Pere Vergés...
Diga’m com avalues i et diré qui ets
Montserrat Boix Fargas Montserrat Boix Fargas
Mestra
Respecte i autoritat
Carme Mayugo i Majó Carme Mayugo i Majó
Educomunicadora
L'educació com a experiència de vida
Xus Martín Garcia Xus Martín Garcia
Titular Universitat de Barcelona
S’aprèn més i millor quan hi ha un projecte que s’ha de tirar...
Mercè Mas i Ferrer Mercè Mas i Ferrer
Mestra i Pedagoga.
L'avaluació formadora, al servei de la cohesió social

More information