Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Pere Marquès Graells
Pere Marquès Graells
Professor i investigador educatiu

Especialista en TECNOLOGIA EDUCATIVA per a la millora de l'EDUCACIÓ. Director del GRUP DIM (Didàctica, Innovació, Multimèdia). 
Al llarg de 40 anys he estat: mestre/director a Primària, catedràtic/coordinadorTIC a FP, professor associat a la UOC i URL i  titular a la Universitat Autònoma de Barcelona.

 

Las 3 cosas que he aprendido

1

Fets: vivim en una nova Era/Cultura, ara som “i-persons” i necessitem competències digitals

Vivim a l’Era Internet i SEMPRE podem tenir al nostre abast un dispositiu (smartphone, tauleta ordinador...) que ens permet: tenir accés a qualsevol informació que puguem necessitar (immensa memòria auxiliar), comunicar-nos amb tothom (compartir, preguntar), fer tot tipus de gestions (compres, tràmits) i registrar i processar tot tipus de dades (càmera, eines de càlcul, editors de textos i gràfics) Hem de garantir a tothom l’empoderament que suposa usar aquests dispositius (de manera eficaç, eficient, segura, en tot lloc i moment) en les seves activitats (treball, oci, formació a llarg de la vida), ja que aquestes COMPETÈNCIES DIGITALS que ens transformen en “i-persons” resulten cada vegada més imprescindibles en aquesta complexa societat ubicada entre el món físic i el ciberespai. Per a desenvolupar aquestes competències cal que els estudiants tinguin dispositius digitals a les aules (de l’escola o propis) i els puguin utilitzar quan sigui adient en les seves activitats d’aprenentatge.
2

Problemàtiques: nova cultura i estudiants amb més capacitats exigeixen un nou curriculum... i noves competències docents

L’Educació apropa la cultura als estudiants, orienta el seu desenvolupament (cognitiu, emotiu-volitiu, moral-espiritual, físic, social-comunicatiu) i la construcció del projecte vital, i els prepara per ser bons, feliços i útils a la societat. Per això, en canviar la cultura i els estudiants (ara “i-persons”) cal actualitzar els objectius educatius. Els nous objectius més centrats en competències (creativitat, reflexió crítica, autoconeixement, autonomia/emprenedoria, treball col.laboratiu, idiomes, aprendre a aprendre), l’empoderament dels estudiants amb les TIC i els nous recursos educatius (ordinadors, pissarres i tauletes digitals, EVAs, entorn físic i virtual de l’escola) exigeixen canvis metodològics, organitzatius i en l’avaluació dels aprenentatges, en definitiva un NOU CURRÍCULUM coherent amb el present, que prepari pel futur i on els alumnes descobreixin el plaer i la utilitat d’aprendre. Serem capaços de concretar aquest curriculum i la formació necessària pel professorat?
3

Solucions (tot i que parcials): amb el “curriculum bimodal” ens alumnes aprenen més i reduïm el fracàs escolar

Aplicar el “curriculum bimodal” està a l’abast de TOTS els centres i professors, es pot aplicar complet o parcial i amb més o menys tecnologia (mínim un ordinador amb videoprojector a l’aula). Ens situa en un paradigma educatiu més en consonància al món actual on els alumnes són més autònoms i, segons les recerques realitzades, estan més motivats, aprenen més i en general milloren el seu rendiment acadèmic. Aspectes clau del CURRICULUM BIMODAL: (1) els alumnes coneixen i aprenen a definir els conceptes i fets bàsics de cada matèria (memorització reconstructiva); (2) els alumnes construeixen la seva “memòria auxiliar” (apunts, PLE, Internet) i la consulten quan fan exàmens pràctics i activitats orientades al desenvolupament competencial (recerques, problemes, projectes, assumpció de rols...treballs col.laboratius a l’aula i a l’entorn); (3) auto/hetero avaluació continuada; (4) acció tutorial (detecció de dificultats, orientació personal, acadèmica i professional, suport familiar...).
Otras voces de la comunidad educativa
Mercè Bonjorn Dalmau Mercè Bonjorn Dalmau
Presidenta de l'AMPA La...
FUTUR
Josep Maria Guinovart i Ferrero Josep Maria Guinovart i Ferrero
Mestre de primària
La importància del lligam emocional entre mestre i grup classe.
Oriol Homs Ferret Oriol Homs Ferret
Sociòleg
L'avaluació sistemàtica és una de les principals eines de...
Raquel Moreno Raquel Moreno
Consultora de D-CAS
L’escola de la vida
SALVADOR VIDAL RAMÉNTOL SALVADOR VIDAL RAMÉNTOL
PROFESSOR DE DIDÀCTICA DE LES...
Bon Humor
Albert Carreño Pio Albert Carreño Pio
Mestre d'educació física /...
La importància de raonar i opinar
Alfredo Vázquez Jimenez Alfredo Vázquez Jimenez
Ingeniero Industrial
Cuerpo, mente, corazón y espiritualidad

Más información