Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Roser Batlle
Roser Batlle
Pedagoga i emprenedora social

Sóc pedagoga i emprenedora social. Estic especialitzada en aprenentatge servei, una manera d'ensenyar i d'aprendre fent un servei a la comunitat.

Vaig treballar com a mestra d'educació especial i també a l'Administració Pública, però la major part de la meva vida professional l'he dedicat a l'educació no formal, en el si del moviment del lleure.

Actualment formo part de la xarxa Ashoka Emprendedores Sociales, em dedico a la difusió de l'aprenentatge servei a Espanya i sóc professora col·laboradora d'ESADE, a la Universitat Ramon Llull.

També formo part del grup coordinador del Centre Promotor d'Aprenentatge Servei i del Grup ApS de L'Hospitalet de Llobregat, de la Fundación Zerbikas al País Basc i de la Red Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio. Col·laboro amb la Càtedra Medellín-Barcelona i amb la Fundación SES a Argentina.

Les tres coses que he après

Formar ciutadans competents capaços de transformar el món.
1

Els nois i noies són ja ciutadans actius capaços de provocar canvis en l’entorn

Deixem de considerar-los els ciutadans del futur! Els nois i noies poden aportar i han d’aportar el seu esforç, talent i creativitat en la millora de la societat d’ara.

L’educació no pot servir només per millorar les competències individuals. Avui més que mai cal recuperar el sentit social de l’educació i fer emergir la consciència que educar és formar ciutadans competents capaços de transformar el món.

Parlem clarament als nois i noies i diguem-los que no solament han d’estudiar pel seu bé, sinó també perquè han de posar les seves millors qualitats al servei dels altres, com proclamava la primera declaració de drets dels infants (Declaració de Ginebra, 1923).

Participar no és solament opinar i prendre decisions. Participar és tot això, però, sobretot, és implicar-se, arremangar-se, esforçar-se. En una paraula, comprometre’s.

2

L’aprenentatge servei és una manera eficaç d’aprendre fent un servei a la comunitat

L’ApS uneix èxit educatiu i compromís social. Els nois i noies aprenen millor, augmenta el seu compromís i la seva motivació vers els aprenentatges si troben sentit al que estudien, si apliquen els coneixements i habilitats en la resolució de problemes de l’entorn.

Per aquest motiu, l’aprenentatge servei no és únicament una eina educativa, sinó també una eina de desenvolupament de les comunitats, perquè n’augmenta el capital social, afavoreix els valors comuns, el treball en xarxa dels actors educatius i socials i la confiança de la població a l'hora d'enfrontar reptes i dificultats. Hem de plantejar-nos com a prioritat posar en valor i difondre aquestes pràctiques.

3

Les entitats socials han d'incorporar finalitats educatives

Les entitats socials (de lleure, culturals, solidàries, mediambientals, etc.) a banda de la causa que persegueixen tenen també una missió en la formació de les persones. I aquesta missió no solament l'han de dur a terme en el seu espai de l'educació no formal, sinó també en col·laboració amb les escoles, instituts i universitats.

Estimulem que les entitats socials treballin amb els centres educatius i aquests s'obrin a treballar amb les entitats de l'entorn.

Altres veus de la comunitat educativa
Àngels Domingo Àngels Domingo
Doctora en Pedagogia i Directora...
Formació docent
Laia Sagarra i Marín Laia Sagarra i Marín
Professora de Música a ESO i BTX i...
l'interès per millorar és bàsic
Dídac Mateo González Dídac Mateo González
Investigador del Grup de Recerca d...
El perill de l'excessiva confiança en la raó
Xavier Úcar Xavier Úcar
Catedràtic de Pedagogia Social
La importància de l'aprenentatge informal
Franc Ponti Roca Franc Ponti Roca
Professor a EADA
Anar a la contra
Josep Maria Guinovart i Ferrero Josep Maria Guinovart i Ferrero
Mestre de primària
La importància del lligam emocional entre mestre i grup classe.
Carme Mayugo i Majó Carme Mayugo i Majó
Educomunicadora
L'educació com a experiència de vida

Més informació