Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Jordi Collet
Jordi Collet
Professor de sociologia de l'educació de la Universitat de Vic

Professor de sociologia de l'educació de la Universitat de Vic. Ha dut a terme investigacions en el camp de les iniciatives de política educativa, les polítiques educatives locals, xarxes educatives, associacions de la família i l'escola, canvis en la socialització familiar, la recepció i la incorporació dels alumnes immigrants a les escoles, la participació social i política dels joves, i la socialització de les creences religioses.

Les tres coses que he après

Famílies i escola: ¿Quins vincles per a quina educació?
1

Construir un lloc físic i simbòlic de les famílies al centre

L'escola de masses va néixer a Europa amb la voluntat d'educar els infants en uns valors, una idea de la infantesa, etc. molt diferent de la que tenien les famílies i la comunitat. Així, des de la seva gènesi, l'escola i l'institut no estan pensats per ni amb les famílies. Aquesta dificultat estructural, aquesta manca de reconeixement inicial de les famílies com a part dels centres educatius, és la que avui en dia, entorpeix moltes de les iniciatives de millora de les relacions entre docents i mares i pares. Per això la primera proposta és que els claustres es plantegin la pregunta "Quin lloc físic i simbòlic han de tenir les famílies al nostre centre?" i a partir d'aquest interrogant sobre l'espai i el rol que han de tenir els progenitors a les entrades i sortides, a les avaluacions, al govern de l'escola, a les entrevistes, etc., repensin i repractiquin les seves relacions amb les famílies.  

2

Incrementar la quantitat i la qualitat dels vincles amb les famílies

La recerca ens diu que una de les característiques necessàries per a l'èxit acadèmic és que l'escola i allò escolar formi part, per als infants, joves i llurs famílies del "nosaltres". Per tal que això passi, cal que el centre treballi per construir un bon i extens vincle amb TOTES les famílies del mateix. És a dir, el repte per als docents és construir un vincle quantitativament i qualitativa prou vigorós i intens que permeti, especialment a les famílies més allunyades de la "cultura escolar", experimentar que aquesta forma part del "nosaltres" i no els és aliena o indiferent. Aquest vincle es pot construir des d'unes entrevistes no finalistes i empàtiques; des d'unes reunions pensades per a totes les famílies; unes trobades informals més interessades a construir vincle que a jutjar moralment les diferències; amb entrades a l'aula de totes les famílies; la valoració mútua de la tasca educativa docent i familiar; etc.

3

Repensar el centre per acollir TOTES les famílies

Per tal que totes les famílies trobin el seu lloc al centre, i puguin construir un bon vincle amb els i les docents, cal que el centre es pensi i es practiqui en relació a la gran diversitat de famílies actual. Així, la proposta és la construcció d'un pla d'acollida de centre que permeti acollir i construir un bon vincle entre docents i totes les famílies. Un pla que repensi les entrevistes, la web, les comunicacions, les reunions, les festes, les sortides, els deures, etc. amb l'objectiu que totes les mares i pares s'hi puguin sentir acollits, còmodes i amb ganes de participar-hi.

Altres veus de la comunitat educativa
Montserrat Gironell Montserrat Gironell
Mestre de Cicle Inicial
Educar per a la trascendència
Franc Ponti Roca Franc Ponti Roca
Professor a EADA
Anar a la contra
Anna Forés Miravalles Anna Forés Miravalles
Professora Universitària
Ensenyar és aprendre dues vegades
Francesc Colomé Montserrat Francesc Colomé Montserrat
Inspector d'educació
D’una educació que ha de canviar el mon a un mon que ha canviat...
Francesc Ortiz Giménez Francesc Ortiz Giménez
Director de la Fundació Sant...
L’espai de col·laboració és el centre educatiu que te la col·...
Àngels Domingo Àngels Domingo
Doctora en Pedagogia i Directora...
Formació docent
Raül Manzano Tovar Raül Manzano Tovar
Mestre
Una educació per al sentit - l’aprenentatge i la convivència-

Més informació