Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Montse Ros
Montse Ros
Mestra, secretària general de la Federació d’Educació de CCOO de Catalunya

Sóc mestra, i és el que vull ser.

Ara treballo tant com puc a favor de l’educació i dels seus professionals com a secretària general de la Federació d’Educació de CCOO de Catalunya.

Les tres coses que he après

És tan difícil educar... Ajudem-nos amb la ciència, activem la comunitat i preservem la dignitat.
1

HONESTEDAT

L’últim llibre que va escriure José Manuel Esteve es titula Educar, un compromiso con la memoria. La idea principal es recull clarament en el títol. A les persones que eduquem ens importa el bé d’aquelles a qui pretenem educar.

Educar consiste, en último término, en enseñar a otros a vivir. Para ello, los padres y los educadores necesitamos afinar nuestro pensamiento hasta lograr una contestación personal a la última pregunta que todos debemos contestar: ¿en qué consiste una vida digna? 

En una versió popular: l’exemple no és una manera d’educar, és l’única manera d’educar. La resta és ensenyar, entrenar... L’educació té forçosament activitat i contingut ètic.

2

ECOSISTEMA EDUCATIU

La cultura humana és un fet col·lectiu, i la recreació de la cultura en cada ésser humà es produeix des de la connexió a la xarxa social. Aprenem dels presents i dels pretèrits. Per això:

La segregació opera contra la construcció del coneixement. 

La cooperació és més productiva i més justa que la competència. (Jordi Bascompte)

Som un nòdul a la xarxa, i convé que activem el conjunt dels nòduls a favor de l’educació de cada persona. Cal tota la tribu per educar un infant. Hem de ser actius en la construcció de comunitat educativa.

El nostre propi saber i fer pedagògic també es construeix i es recrea col·lectivament. És important treballar en equips, i tenir projectes prou plurals perquè siguin prou rics.

Tenim, amb la facilitat que donen les TIC i la mobilitat física de les persones, oportunitats immenses de connexió i construcció col·lectiva de saber i de cultura.

3

INVESTIGACIÓ

Necessitem redissenyar la formació contínua del professorat com a procés de Formació, investigació, acció (Ángel I. Pérez Gómez). El profesor es por encima de todo un intelectual en la encrucijada del conocimiento y de la cultura, un intelectual que reflexiona sobre la ciencia, la cultura y el arte como instrumentos de adaptación creadora a la realidad...

Proposo una carrera professional, lligada a una carrera acadèmica, que reconegui i promogui la formació, la investigació i la innovació (des de la pràctica amb l’alumnat) en l’espai europeu de l’educació superior i la investigació.

Aquesta opció pot motivar els professionals, des del punt de vista personal, acadèmic i de reconeixement professional i salarial. Alhora resulta un potent mecanisme avaluador i corrector de la pràctica docent des de l’evidència empírica contrastada.

Altres veus de la comunitat educativa
Emili Avilés Cutillas Emili Avilés Cutillas
Mestre de Primària
Família i escola, claus de la millora de la societat
Luis Antonio Medina Gonzalez Luis Antonio Medina Gonzalez
Profesor-lider. Profesor primario
RESPETO A LOS SABERES ANCESTRALES
Albert Carreño Pio Albert Carreño Pio
Mestre d'educació física /...
La importància de raonar i opinar
Lluís Tarín Lluís Tarín
Assessor especialitzat en...
Centrar-se en el com sense tenir prèviament clar el què i el...
Josep Manuel Prats Josep Manuel Prats
President - Fapel
Confiança i somriure
Marta Mingot Pallés Marta Mingot Pallés
Responsable de l'àrea...
El canvi primer cal somiar-lo per després portar-lo a la pràctica
Tura Badosa Moret Tura Badosa Moret
Professora d'Història....
L’escola com a lloc de convivència i creixement

Més informació