Fundació Jaume BofillUniversitat Oberta de Catalunya (UOC)
Montse Ros
Montse Ros
Mestra, secretària general de la Federació d’Educació de CCOO de Catalunya

Sóc mestra, i és el que vull ser.

Ara treballo tant com puc a favor de l’educació i dels seus professionals com a secretària general de la Federació d’Educació de CCOO de Catalunya.

Les tres coses que he après

És tan difícil educar... Ajudem-nos amb la ciència, activem la comunitat i preservem la dignitat.
1

HONESTEDAT

L’últim llibre que va escriure José Manuel Esteve es titula Educar, un compromiso con la memoria. La idea principal es recull clarament en el títol. A les persones que eduquem ens importa el bé d’aquelles a qui pretenem educar.

Educar consiste, en último término, en enseñar a otros a vivir. Para ello, los padres y los educadores necesitamos afinar nuestro pensamiento hasta lograr una contestación personal a la última pregunta que todos debemos contestar: ¿en qué consiste una vida digna? 

En una versió popular: l’exemple no és una manera d’educar, és l’única manera d’educar. La resta és ensenyar, entrenar... L’educació té forçosament activitat i contingut ètic.

2

ECOSISTEMA EDUCATIU

La cultura humana és un fet col·lectiu, i la recreació de la cultura en cada ésser humà es produeix des de la connexió a la xarxa social. Aprenem dels presents i dels pretèrits. Per això:

La segregació opera contra la construcció del coneixement. 

La cooperació és més productiva i més justa que la competència. (Jordi Bascompte)

Som un nòdul a la xarxa, i convé que activem el conjunt dels nòduls a favor de l’educació de cada persona. Cal tota la tribu per educar un infant. Hem de ser actius en la construcció de comunitat educativa.

El nostre propi saber i fer pedagògic també es construeix i es recrea col·lectivament. És important treballar en equips, i tenir projectes prou plurals perquè siguin prou rics.

Tenim, amb la facilitat que donen les TIC i la mobilitat física de les persones, oportunitats immenses de connexió i construcció col·lectiva de saber i de cultura.

3

INVESTIGACIÓ

Necessitem redissenyar la formació contínua del professorat com a procés de Formació, investigació, acció (Ángel I. Pérez Gómez). El profesor es por encima de todo un intelectual en la encrucijada del conocimiento y de la cultura, un intelectual que reflexiona sobre la ciencia, la cultura y el arte como instrumentos de adaptación creadora a la realidad...

Proposo una carrera professional, lligada a una carrera acadèmica, que reconegui i promogui la formació, la investigació i la innovació (des de la pràctica amb l’alumnat) en l’espai europeu de l’educació superior i la investigació.

Aquesta opció pot motivar els professionals, des del punt de vista personal, acadèmic i de reconeixement professional i salarial. Alhora resulta un potent mecanisme avaluador i corrector de la pràctica docent des de l’evidència empírica contrastada.

Altres veus de la comunitat educativa
Joan Vila Farràs Joan Vila Farràs
Secretari General d'...
La "sal" de l'educació és el tarannà proper de l...
Jordi Jubany i Vila Jordi Jubany i Vila
Mestre, Antropòleg i Assessor TIC.
Aprendre a aprendre al llarg de la vida
Jaume Centelles Jaume Centelles
Mestre de primària a l’escola Sant...
Fórmules de col•laboració entre l’escola i les famílies
Jordi Domènech Casal Jordi Domènech Casal
Professor de Secundària i formador...
Fer més potent el sentit comú, no substituir-lo
Xavier Úcar Xavier Úcar
Catedràtic de Pedagogia Social
La importància de l'aprenentatge informal
Marina Subirats Martori Marina Subirats Martori
Catedràtica emèrita de sociologia...
Que l'èxit o el fracàs depenen molt més de l'entorn...
Antoni Giner Tarrida Antoni Giner Tarrida
Responsable de formació permanent...
La vinculació emocional entre pares i fills, un lligam que els...

Més informació